Julifesten
i Paris
[Den
Constitutionelle No. 228/1838]
Julirevolutionens
ottende Aarsfest er feiret. Jeg vil forsøge paa at beskrive Dem hvad
jeg har seet af denne Høitidelighed. Jeg veed meget godt, at Intet
er kjedeligere end lange Festbeskrivelser, men jeg kan ikke spare Dem
derfor. Det er umuligt at overvære Julidagene i Paris uden at give
en Beretning derom til Hjemmet. Bered Dem altsaa paa det Værste.

Jeg stod
forventningsfuld og betragtede med høitidelige Følelser den lille
Plet af Himlen som kan kan skjelne fra det trange og høie Gaardsrum
i min Hotel. Efter lange Undersøgelser blev jeg endelig enig med mig
selv i fra det halvt synlige Segment af Himlen at slutte til klart
Veir, og jeg saae allerede i Tanken den hele lysende Himmelhvælving
at spænde sig som et trefarvet Telt over Frihedsfestens Theater.
Længere ud paa Formiddagen gik jeg ud for at være Vidne til Folkets
Jubel og Festens Begyndelse. Jeg blev meget forundret over at finde
Alt i Rue Vivienne – jeg kan ikke sige stille, thi Stilhed er et
ufatteligt Begreb for Paris; – men Alt som før og aldeles
hverdagsligt. Netop den samme Trængsel paa Fortougene, netop det
samme Antal Vogne i Midten af Gaden, hverken mere eller mindre. Alle
Boutikker aabne, de søvnige Boddrænge og Contoirdamer paa deres
Pladse. Ingen Jublen undtagen Udraabernes hæse og monotine Skrig.
Ingen Enthousiasme paa Folkemassens Ansigter, kun den almindelige
Travlhed og Jagen efter Gevindst. Blot nogle faa Nysgjerrige og
Fremmede stod ligesom jeg paa alle Gadehjørner og saae efter Festem,
som Ingen kunde opdage. Nogle Sppor fandt man dog endelig. Ved
Louvre, paa de Faldnes Grave, i Tuileriehaven, paa Pont de la
Concorde var et opreist nogle mystiske Stilladser som udentvivl
skulde blive til noget engang i Tiden, og dog var man jo nu midt i
Julidagene. Langt ude i Champs elysées hørte man en forvirret
Mumlen af Gjøglere, som der opslog deres Boder. Henimod Aften gik
endelig Udraabere omkring og solgte Programmer til Festen. Jeg kjøbte
en af disse smaae Blade, og erfarede deraf, at den egentlige
Qvintessenz af Festen først skulde gives til Priis Søndag den 29de.
Man kunde derfor rolig gaae hjem uden Frygt for at tabe noget af
Herligheden denne Aften.
Løverdagen
den 28de skulde efter Programmet være helliget til
Sørgehøitideligheder i Kirkerne over de Faldne ved Revolutionen.
Som en Følge heraf gik jeg Kl. 10 om Formiddagen hen i Kirken St.
Roch for at bivaane denne, som jeg troede, rørende Act. Et sort
Drapperi var hængt over Pillerne ved Indgangen til Kirken. De høie
Hvælvinger i det Indre var kun sparsomt opfyldte af Folk i Blouser
og usle Klæder. Næsten ingen af de høiere Classer var her
tilstede, og det uagtet St. Roch er den meest fashionable Kirke i
hele Paris. Det legitimistiske skinhellige Cleresie stod i lange
Sørgetalorer og med jammerfulde Ansigter foran Høialteret. Til
begge Sider ved Alteret og nedad Choret bar Nationalgardister
opstillede i tætte Geleder. Det var et underligt Skuespil at see dem
udføre deres Exercitie, med «Geværet paa Skulderen, ved Foden»
&c., midt under Præsternes Ceremonier. En complet
Janitscharmusik med Trommer og Bjælder accompagnerede Sørgemessen.
Da Præsten opløftede Hostien gik en Torden af Basuner og Trommer
gjennem Hvælvingerne, og de Andægtige sank paa Knæ. Det Hele
varede kun en halv Time. Medens jeg stod og betragtede disse Optøier
i Kirken, foregik Emeuten ved Louvre, det eneste Mærkværdige ved
hele Festen, og som jeg var uheldig nok til at forsømme. – Hele
den øvrige Dag skede Intet, som kunde erindre om Festen, naar jeg
undtager Kanonsalverne fra Invalidernes Hotel, Tilberedelserne til
Fyrværkerie paa Pont de la Concorde og Markedet i Champs elyssées.
Pariserne gik og betragtede dette som et andet Skuespil, uden at give
noget Tegn til Erindring om Dagens Betydning.
De
Haardnakkede, hvoribland jeg, forsamlede sig atter Kl. 7 i
Tuileriernes Have, hvor en Concert skulde opføres. Regnen havde
aftaget noget, men vedblev dog endnu. Hele Haven saae ud som en
vandrende Parapluimasse. Et chinesiskt Tempel med couleurte Lamper
var opreist ligefor Pavillon d'Horologe, og et stort Orchester
regalerede derfra Publikum med Stykker af de nyeste Operaer. Kl. 8
kom Kongen, Dronningen og den kongelige Familie ud paa Balconen og
hilste paa Folket, men en Dødsstilhed modtog dem, endogsaa nogle
Piber lod sig høre. Kongen og Dronningen satte sig midt ude i Regnen
med blottede Hoveder, men Intet hjalp. Rundt om mig hørte jeg
Skjældsord og Spottegloser mod dem. Imidlertid klarnede det op, og
en deilig frisk Aftenluft strøg gjennem Haven. Pyramider af Ild
tændte sig lidt efter lidt langs de høie mørke Alleer, og
derimellem blinkede og pladskede Springvandene. Da Kongen havde
trukket sig tilbage, forlangte man Marseillaisen, og applauderede
den. Dette var det eneste Udbrud af Folkeaanden som jeg hørte under
den hele Fest. Med det gode Veir kom ogsaa den flygtede Mængde
tilbage, og den hele Menneskestrøm væltede sig nu ud paa Terassene
og paa Qvaien for at nyde Fyrværkeriet, som allerede en gloende
Ballon havde forkyndt. Vel var den bedste Deel tabt, og Pompeii som
skulde gaaet under ved Ild, var gaaet under ved Vand, men Vesuv var
dog frelst og det gjorde nu ogsaa sit Udbrud paa den eclatanteste
Maade. Det var virkelig et magisk Syn da tusinde af Raketter i rød
Ild foer op af Krateret under Kanontorden, og oplyste sælsomt den
umaadelige Menneskemasse, Haverne, Paladserne, Seinen med sine Broer
og mørke Huse. Da Vesuv havde udspildt sin Rolle fulgte jeg med
Toget til Place de la Concorde, som ogsaa var oplyst ved Lamper, og
hvorfra man havde et Ildperspectiv gjennem Champs elyssées lige til
Arc de Triomphe. Fra Høiden af denne sidste blev der ogsaa afbrændt
et Fyrværkeri. Men det egentlige Liv, den meeste eventyrlige Vrimmel
bevægede sig i det Indre af Champs elysées. Gjøglere, Marionetter,
Alt om hinanden. Paa den store Plads i Midten var opreist to Theatre,
hvorpaa man gratis gav Forestillinger af Beleiringen af Constantine.
Utallige Telte vare ligesaamange Dandsesale. Lange Rækker af
Markedsboder frembød deres Skatte, lovpriste i frygtelige Toner af
utrættelige Skrigere. Midt imellem alle disse Herligheder bevægede
sig Paris's Folkemængde, udspyet uden Ende af dette nye Babel. Her
kunde man først faae en Idee om en stor Stads Befolkning. Det var
ikke paa eet Sted, paa een Plads at man traf dette Menneskehav; hvor
man gik, hvor man saae hen, den samme ustandselige, brogede Sværm.
Men desværre, alle disse Hoveder og Hjerter erindrede knapt hvorfor
de forsamlede sig denne Dag, og en Bajas's Kunster var dem mere
vigtige end Tanken paa den Verdensbegivenhed de feirede, og som de
Fleste af dem selv havde været Øienvidner til.
A. Munch
Noter
Munch
behandler julifestdagene svært overfladisk i sin reisedagbok (Nasjonalbiblioteket MS fol. 1560). Her heter det bare «28
og 29 Juli.
Festdage. Skrevet derom».
* Munch
beskriver Talleyrands begravelse i reisedagboken:
«Uheldigvis fik vi ikke vide før bagefter at Liget om Morgenen var
udstilt paa Parade for Publicum. – Bisættelsen skede i Kirken
Assumption, Rue St. Honoré. Der var naturligvis ikke at tænke paa
at komme ind i Kirken, men vi saae dog Toget temmelig godt fra Gaden
af. En uendelig Mængde Mennesker var forsamlet, under Latter, Støi
og Spectakel. Liigtoget gik for sig uden Klokker pele
mele. Kisten førtes paa en sølvbeslaaet Liigvogn med 8
Heste. – Blandt Følget var mange mærkværdige Mænd, som
[Jean-de-Dieu] Soult, [Adolphe] Thiers, etc. – men vi manglede en
Cicerone forat udpege de rette. Kirkens Portal var behængt med sorte
Draperier, herpaa Fyrstens Vaabenskjolde. Et af disse vendte sig om
bevæget af Vinden – dette gav Anledning til uendelig Morskab og
Latter hos den forsamlede Mængde».
** Munch
nevner brannen i reisedagboken: «Vaudeville
Theaterets Brand. Vidste ikke deraf før en Dag efter, skjøndt jeg
kun boer nogle Gader derfra. De rygende Ruiner. Træsnit af Branden».
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar