Pius den
Niende.
I
[Den norske Rigstidende nr. 302, 20.12.1847]
Benedetta
la santa bandiera
Che il
vicario di Cristo inalzó!
«Velsignet
det hellige Banner, som Christi Statholder har reist!» Dette Udraab,
Slutningsstrophen i den Folkehymne til Paven som nu høres Nat og Dag
i Rom og over hele Italien, kunne nu ogsaa vi Protestanter af
Hjertets Grund istemme, uden derved at komme vor lutherske
Samvittighed for nær. Hvo vilde vel for ikke saa lang Tid siden sagt
det muligt eller endog tænkeligt, at den augsburgske Confesssions
Bekjendere skulde av fuld Overbeviisning kunne hylde Paven, kunne med
varmt Hjerte deeltage i Ønskerne for den Sags Fremme der forfægtes
af Uhyret paa det nye Babylons Høie, af den livagtige Pave, den
samme gruelige Antichrist mod hvilken vor store Reformator kjæmpede
paa Liv og Død, og om hvilken det staaer skrevet i hans
Cathechismus: «Hør mig du Pav, jeg være vil din Pestilents mens
jeg er til, naar jeg er død skal du forgaae, saa siger Luther, var
derpaa!» – Dog det Utrolige er skeet i disse sidste Tider: Røsten
fra Vaticanet har atter vundet Styrke og Klarhed, saa den kan høres
over den hele Jord; Pavens Navn har atter faaet Vægt og Betydning
endogsaa udenfor den catholske Verden, og bæres med Kjærlighed og
Ærbødighed paa Alles Læber; England, det pavehadende,
catholikbrændende England har uagtet sine Parlamentsloves
udtrykkelige Forbud nu sendt en Gesandt til den hellige Stol; fra
Folkefrihedens, den nye Tids Forløber i det fjerne Amerika, fra hin
unge, mægtige, forenede Republik er der kommen Venskabsgaver til
Repræsentanten for den gamle Verdens ældste og mest conservative
Fortidsinstitution – ja selv de Vantroes Behersker, Hovedet for de
Christnes Arvefiender, Tyrkernes Sultan har ved Afsendinge lagt sin
Hyldest for St. Petri Efterfølgers Fødder! Men det hele Under
kommer af, eller rettere, det største Under af alle er, at ikke
længer Obscurantismens eller Aandsundertrykkelsens dunkle Banner
truer fra Engelsborgs Tinde og bevæger sine tunge Folder langsomt
hid og did for den fra Fængslerne opstigende Gravluft, men at det er
Oplysningens, Folkefrihedens og Nationaliteters Standart som der nu
er opreist, og hvis lyse Folder let tør bølge i den nye Tids friske
Luftstrømning. Det synes virkeligt som Rom ved at frembringe nye
Livsyttringer i sit forældede Paveherredømme, der længst troedes
indsvundet til en Skygge af sig selv, til et tomt Monument blant de
mange andre paa fordums Vælde, nu atter har givet et Beviis paa den
periodiske Fornyelseskraft, der trodser Tidernes Omvexlinger og med
Rette giver denne Stad Navnet af den «evige».
Thi medens de øvrige
Verdenshovedstæder, der engang have spillet afgjørende Rolle i
Menneskeslægtens Historie, ligesom er blevne udtømte af deres egen
Storhed og efter deres Fald enten ere aldeles forsvundne af Jordens
Overflade eller have vegeteret stille hen uden at kunne erhverve sig
nogen virksom Part i de følgende Slægters almindelige Liv, har Rom
alene, trods alle Ødelæggelser og Nedværdigelser, dog stedse vidst
til nødvendige Epocher at tilegne sig Tidens Idee, og gjennem dens
Udvikling at komme til en ny verdenshistorisk Betydning, uden dog
derfor at give Slip paa sine gamle Minders Fred. Saaledes, da Rom
efter sit keiserlige Verdensherredømmes Undergang var nedsunket i
den dybeste Skjændsel, plyndret af Barbarer, dets Haller og Templer
nedbrudte, dets Borgere sønderrivende sig selv indbyrdes medens de
udenfra omringedes, ydmygedes, næsten tilintetgjorte af halvvilde
Fremmede, da maatte man vel have troet at dets Tid var omme for
stedse. Men medens det hvilede foragtet og halvglemt, voxede den
christelige Æras Spire op blandt det Epheu som allerede bedækkede
Ruinerne af dets antike Herlighed, og da det christelige Element
tilstrækkeligt havde gjennemtrængt de gjærende Masser i Europa,
var det i Rom at dets Personification hævede sig under den
trekronede Tiara, der lyste som en aandelig Lede- og Himmelstjerne
over hiin vilde Tids dunkle Folkehav; var det Rom der nu med
Krumstaven som før med Sverdet samlede Europas Folkeslag knælende
om sine Mure. Og da nu efter lange Tiders Forløb atter denne nye
Typus for Romervældet var corrumperet, havde overskredet sin
Grændse, udbredt Mørke istedetfor Lys og derfor atter af friskere
nordiske Kræfter blev angrebet, svækket, latterliggjort, og kun
endnu vaklende holdt sig i Syden som en der passende
Pragtinstitution, da havde imidlertid Rom i al Stilhed af sine to
Herlighedsepochers Levninger udviklet en ny Agens til at bringe
Verden for sine Fødder, nemlig Skjønhedens og den christelige
Kunsts høieste Blomstringsfylde. De store Mesteres ideale
Kunstvirksomhed vendte alle Skjønhedsvenners Blik mod Rom og gjorde
det atter til et Valfartssted, ikke til Knokkelreliqvier men til
Kunstens evigskjønne og stedse levende Former. Rom blev en Høiskole
for Kunsten i Europa. Dette Prærogativ har det vel for en Deel
endnu, men det er kun paa Grund af de fra alle Perioder opsamlede
Skatte; det egentlige, selvstændige Kunstliv i Rom er forlængesiden
bortdødt. Imod vore Dage var atter en af hine Stilstandsperioder
intraadt i Roms Historie, hvor det alene levede i det Forbigangne og
nærede sig af sine dobbelte Mindeslag. Skimlede, middelalderske
Institutioner, som i det øvrige moderne Europa vare længst
forglemte, stode her ved Magt og havde selv overlevet den franske
Revolutions Storme; Folket var med Flid holdt i den dybeste Uvidenhed
og den mørkeste Overtro; alle Civilisationens nyeste Fremskridt med
Villie udestængte, al Aands- eller Nationalitets-Opsving hos Folket
tilbagekuet. Og saa rundt om Romerstaten alle det herlige Italiens
øvrige Deele revne fra hinanden og kastede til Rov for Fremmede,
dets Folk fordærvede, nedtrykte eller søvndyssede af slette
Regjeringer; dets Fortid beskygget af Nutidens Skjændsel, dets
Fremtidshaab lukket af ugjennemtrængelige Skyer. Hist og her
forsøgte vel den med Fortvivlelsen kjæmpende Folkeaand enkelte
Udbrud, men de vare adspedte og vilde, snart tilbagetrængte og kuns
tjenende til at fylde Fængslerne med politiske Offere og Byerne med
Mistænkte. Da slog atter den evige Stads Fornyelsestime; den fik
atter sin Mission, vel ikke saa verdensomfattende som de foregaaende,
men derfor ikke mindre betydningsfuld: Italiens, vor Verdensdeels
skjønneste, rigeste, men mest nedværdigede Lands Regeneration,
Oplysning og Nationaliseren.
Fra det Italiens Midtpunct, hvor de
største Brøst fandtes, skulde Reformationens og Opreisningens
Stemme ogsaa opstaae, og det netop gjennom hiin hierarchiske
Institution, der vel havde forladt sin oprindelige aandelige
Bestemmelse og vendt sig mod Mørket, men nu gjennem sin eneste
Repræsentant vilde vise, at det endnu kunde taale, ja optage og
meddele det livsgivende Lys. Mange ville vel sige at det ikke er
Paven men den verdslige Souverain, men Kirkestatens verdslige
Behersker der har foretaget sig Emencipationens Verk, der er optraadt
som Reformator i sit Land, og derved givet Stødet til andre
italienske Stater, og at netop denne Regents Biegenskab som Pave vil
lægge ham uovervindelige Hindringer i Veien for den endelige
Udførelse af hans Reformplaner. Det kan være Noget i dette Sidste,
men jeg holder mig dog overbeviist om, at det netop er denne
Reformatorens Egenskab som geistlig Fyrste, der i Folkets Øine
sanctionerer alle hans Forbedringer og Planer med et helligt Præg og
derved styrker dem; jeg har seet at hans særegne Stillings
Indflydelse som Fader (papa) gjør det muligt for ham med Mildhed og
Kjærlighed at lede og styre den Folkebevægelse, han har opvakt, og
som under en mindre faderlig Arm snart vilde taget ubændig
Overhaand; jeg troer endelig at han som den catholske Kirkes
Overhoved sender sine politiske Emacipationsdekreter som ligesaamange
Troes-Buller endogsaa ud over Alperne, og derved maaskee uden selv at
ville det, foraarsager at man blander vor Tids Friheds og
Civilisations-Begreber sammen med de gamle religieuse Doctriner paa
en Maade, der ikke har liden Indflydelse paa den catholske Religions
mærkelige Opkomst og Udbredelse i de nyeste Tider.
Pius den
Niendes uventede Ophøielse paa den pavelige Throne er vistnok et af
de synligste Tegn, hvormed Forsynet har grebet ind i menneskelige
Begivenheder, for at ordne og løse dem efter sin høiere Villie.
Tilstanden i den romerske Stat mod Slutingen af den forrige
Pontificalregjering var saadan, at en voldsom Katastrophe syntes
uundgaaelig om ganske kort Tid, senest naar Gregorius den Sextende
afgik. Denne gamle bigotte Camalduensermunk sad eensom i sin Celle i
Vaticanet, deelt mellem Bodsøvelser og hyppige Libationer af sin
Yndlingsdrik, Orvoieto [sic] tilsat med Marsala, en herlig
Viinblanding, der har faaet Navn efter ham. Fra sin Celle betragtede
han Rom som et Kloster og vilde styre det som et saadant, ved at
udelukke alt dagsmæssigt Lys derfra og nedkue alt friere Liv ved en
dump, qvalmende Klosterluft. Med from Iver betænkte han sig derfor
ikke paa til dette Øiemed at fylde Fængslerne med Landets bedste
Ungdom, naar den havde forsøgt paa at aabne en Luge for det forbudne
Lys, vaagede han med hellig Skræk for at de Djævelens Opfindelser,
Journal- og Jernbanevæsenet, skulde faae Indpas i St. Petri
Efterfølgeres Patrimonium. Romerne hadede ham meget, dog hans høie
Alder og Svaghed gjorde at man udsatte med alvorlige Demonstrationer
indtil efter hans Død, og imidlertid lod sig nøie med at udtømme
sin Harme i de Sarcasmer og Øgenavnsvittigheder, hvorpaa den
romerske Almue er saa riig. Men endnu mere hadet og tillige frygtet
var Pavens Statssecretair og høire Haand, Cardinal Lambruschini, en
fiin, machiavellistisk Statsmand, der brugte alle sine Kunster for at
holde det raadne Bestaaende sammen, og tydeligt kunde skjønnes at
ville bestræbe sig for ogsaa efter Gregorii Afgang at fortsætte det
gamle Regimente, enten for sig selv eller for Andre. Neppe var derfor
den pavelige Munk død i sin Celle, forladt af Alle og savnet af
Ingen, før den dumpe Mumlen i Folket steg til lydelige Trusler, og
det var at forudsee at et langt Conclave eller et upopulært Pavevalg
– begge Dele under de forhaandenværende Omstændigheder saagodtsom
uundgaaelige – vilde bringe Massens Gjæring til vildt og blodigt
Udbrud, der høist sandsynligt ved at fremkalde voldsom Underkuelse
for lang Tid vilde compromittere det unge Italiens Sag. Men Italiens
gode Genius eller Forsynets høiere Viisdom havde en Udvei, og vidste
at lede de blinde menneskers Hænder til at finde den, midt igjennem
directe modvirkende Kræfter. Det i sit Væsen ultraconservative
Cardinal-Collegium, hvis overveiende Majoritet bestaaer af ældgamle
i Hierarchiets stiveste Former forstenede Individer, der ikke engang
kunde fatte Muligheden af en friere Tingenes Orden, dette Collegium
vælger, trods dets egen Natur, trods fremmede Hoffers herskesyge
Indvirken, trods dets egne Coryphæers Rivaliseren (eller maskee
netop derved) vælger efter knapt to Dages Conclave af sin Midte til
Kirkens og Statens Overhoved Den, der var ubekjendt for Alle, og vel
troedes mild, uskadelig og haandterlig for Alle, men som just traf
sig at være den Eneste af Alle, der besad en Reformators Evne og
Villie, den Eneste, hvis Sjæl var aabnet for den nye Tids Ideer, og
som de aldrig i Verden vilde have valgt, dersom de havde havt en
Anelse om hvad der boede i ham.
Kun een Gang tilforn er det hellige
Collegium saaledes blevet overrasket af sin egen Gjerning, nemlig ved
Sixtus den Femtes Valg, da den Nyvalgte pludselig kastede sine
Krykker og reiste sig for de forskrækkede Fædre i hele sin knusende
Kraft. Men Cardinal Montalto var en Intriguant; hiint Ophøielsens
Moment var en Frugt af mange Aars Forstillelse og Rænker; Cardinal
Mastai-Ferretti kom
derimod rolig fra sit fjerne Dioces til Conclavet; uden Tanke om den
Storhed der ventede ham. Derfor overvældede den ham ogsaa, da
Scrutiniums Udfald blev aabenbaret; i samme Øieblik følte han hele
Umaadeligheden af den Mission, der var ham paalagt, og han sank
næsten i Afmagt. Men Bønnen styrkede ham, og han reiste sig, ikke
som hiin Forgjænger med Seierstolthed og haanende Overmod, men med
Ydmyghedens Fasthed og med Bevægelsens taarefulde Mildhed. Saaledes
traadte han ud paa Qvirinalets Loggia og viste sig første Gang for
det paa Pladsen forsamlede Folk. Og skjønt faa derude kjendte ham
endog kun af Udseende, da han mod Cardinalernes sædvanlige Brug
havde levet udenfor Rom, i sit Bispesæde, adopteredes han dog af
Alle paa eengang med Folkemassens naturlige Instinct til at kjende
dem der elske den, modtoges han dog nu af Alle paa Forhaand med den
hjertelige Jubel, som siden hver Gang han viser sig offentligt er
steget i Begeistringens Grader. Hans Udvortes, hans Holdning, hans
Bevægelse vidnede for ham, det af Formskjønhed saa let paavirkede,
barnlige Romerfolk optog ham strax i sin Kjærlighed. «Dio lo
benedica lød det i Folkemassen fra Mund til Mund – quanto é
bello, é giovanotto!» Dette sidste Tilnavn kunde forsaavidt have
sin Grund, som de forhen næsten altid vare vante til at see
Pavekronen vakle paa skjælvende Oldinghoveder, der ludede mod
Graven, og her traadte dem nu imøde en anseelig, stærk
Mansskikkelse, endnu i sin kraftige Alder, med et aabent, smukt
Ansigt, hvis øvre Deel med de klare Øine næsten vilde have lyst
formeget af Blidhed og Mildhed, hvis ikke dets nedre Deel igjen med
det fine Træk om Munden og den brede Hage havde ladet ane at ogsaa
skarp Forstand og fast Villie kunde beherske hiin uendelige Godhed.
Saaledes indtagne af den nye Paves Personlighed, betænkte de
romerske Patrioter sig ikke paa, uagtet de ikke kjendte ham, dog
strax at forbinde alle deres Fremtidsdrømme med hans Navn. Og
Udseendet skuffede dennegang ikke det romerske Folks Forventninger.
Med hver Dag vidste man nu Noget at fortælle om Ord og Handlinger,
der udgik fra Qvirinalet og vidnede om en friere Aand og en ny
Tingenes Orden, skjønt endnu i al Stilhed. Det varede dog ikke længe
før Pius den Niende ved Amnestidecretet gjorde det første aabenbare
og decisive Skridt over paa Liberalismens Bane, derved traf Alles
Hjerter og i deres uindskrænkede Kjærlighed og Tillid beredede sig
den Grund for det forunderlige, fra Fyrsten udgaaende
Revolutionsværk, som han siden uafladelig har fremmet. Jeg vil
stedse henregne det til et af mit Livs bedste Tilskikkelser, at jeg
kom til Rom just i de første Udviklingsdage af dette nye Forhold
mellem Fyrste og Folk, om jeg saa maatte sige i dets Jomfruelighed;
der var endnu nok tilbage af Roms gamle Maaneskinsnat til deri at
kunne føre et Liv for Poesi og Erindring, medens paa den anden Side
den nye Æras Morgenrøde allerede varmende brød frem, og kastede et
festligt og oplivende Skjær over Dagslivets Gjenstande.
A. Munch.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar