Ved det påfølgende medlemsmøtet lanserte selskapet årets bok – Til min Fader. Andreas Munchs første diktsamling. Boken består av en samling dikt som Munch i sine guttedager forærte sin far på hans fødselsdag i 1831. Karl Kristian Kirchhoff deklamerte Munchs dikt Paa Bibliotheket, skrevet i tiden da Munch var ansatt som amanuensis nettopp ved Universitetsbiblioteket og Ernst Bjerke holdt deretter et kortfattet foredrag om utgivelsen og dens litteratur- og personalhistoriske betydning. Foredraget er gjengitt i sin helhet nedenfor.
Ved lanseringen av Til min Fader den 9. september 2014
Ernst Bjerke
Når Andreas Munch-selskapets
idag fremlegger Munchs første, men hittil upubliserte diktsamling i bokform,
skyldes det ikke først og fremst dens litterære kvaliteter. Det er andre
grunner til at disse diktene «Til min Fader» gjør krav på oppmerksomhet. De utgjør et viktig
biografisk og ikke minst litteraturhistorisk dokument. Ønsker man å forstå
Munchs tidligste utvikling som dikter, er disse diktene ikke til å komme
utenom. Så langt har de imidlertid vært både ukjente og utilgjengelige for
publikum.
Noe av det første som
slår leseren når han åpner denne samlingen er i hvilken grad den unge Munchs
dikt kretser omkring graven. Begynner man å lese diktene, blir det dessuten
raskt klart at det er dikterens første, famlende ungdomsarbeider Andreas
Munch-selskapet nå bringer frem for lyset. Fra disse diktene til debutsamlingen
Ephemerer bare fem år senere er spranget betydelig.
Manuskriptet Til min
Fader ligger idag i blant Munchs etterlatte papirer i Nasjonalbibliotekets
håndskriftsamling i Oslo. Omslaget er trukket i et lysegrønt papir dekorert med
kontinentale pastorale scener i xylografi, som vi også har brukt som omslag til
den trykte utgaven.
Denne lille håndskrevne
boken må regnes som Munchs første forsøk på å samle sine dikt mellom to permer.
Selv om heftet aldri ble offentliggjort, må vi betrakte det som hans første
diktsamling, og som sådan som en slags forløper for Ephemerer.
Våre medlemmer vil
umiddelbart merke seg at årets utgivelse er litt enklere utstyrt enn våre andre
bøker så langt. Det skyldes at vi har forsøkt å få med oss noe av manuskriptets
kvaliteter over i den trykte boken; vi har forsøkt å la den trykte utgaven
ligne mest mulig på forelegget. Det er med andre ord Munch selv som har bestemt
formatet og omslaget. Typografien har vi lagt nærmest mulig Munchs første
trykte diktsamling.
Diktheftet er – som det
fremgår av tittelen – laget som fødselsdagsgave til Munchs far, biskop Johan
Storm Munch i 1831. Biskopen var selv en kjent og habil dikter, spesielt husket
for sin nasjonale diktning fra tiden rundt 1814. Han var, forteller Henrik
Jæger, «den første norske digter, hvis kjærlighed til sagatiden var mere end
platonisk, og han er paa samme tid den første, hvis digtning var inspireret af
den nyere tyske og danske literatur». Til tross for en viss uselvstendighet som
dikter, betrakter Jæger ham som «periodens interessanteste
forfatterpersonlighed, ligesom han uden sammenligning er den af periodens
forfattere, der besat det største talent som lyriker».
Hva biskop Munch syntes
om sønnens ungdommelige poesier vet vi ikke, men i sine Barne- og
Ungdoms-Minder skriver Andreas Munch selv om bakgrunnen for denne
diktsamlingen. Munch forteller at «et sært Tungsind» kom over ham i hans
«første Ynglingedage». «Jeg følte, at der gjærede noget i mig, at der var noget
særligt, som vilde frem, men som jeg ikke kunde faae rigtig fat paa».
Han hadde dengang
allerede arbeidet med et dramatisk riddereventyr, «Hjemkomsten, Drama i 5
Akter». «Under Angst og Bæven» leste den unge dramatikeren sitt første
skuespill opp for farens amanuensis, men fikk den skuffende kritikk «at Versene
vare daarlige og at det Hele maatte grundigt omarbeides, skulde det taale
Scenens Lys» «De Drømme om Digterkald», forteller han, «som før havde omgjøglet
mig» ble på denne måten «slemt nedslaaede».
Jeg følte ingen Lyst og tiltroede mig heller ingen Evner til exakte
Studier; jeg indbildte mig snart ikke at due til Noget, og at jeg vilde blive
et unyttigt, ja forulykket Mennske, hvis jeg levede. Jeg søgte en uhyggelig
Trøst i, at dette ikke vilde skee, idet jeg satte mig i Hovedet, at jeg bar paa
en uhelbredelig Sygdomsspire, som snart vilde lægge mig i Graven.
I en fotnote legger
Munch til at han likevel ikke helt kunne «opgive poetiske Forsøg» på denne
tiden. «Jeg har endnu et lille hefte Digte, som jeg skrev i denne Periode, og
overrakte min Fader paa hans Fødselsdag. Nogle af Titlerne vil jeg her anføre,
da de betegne, i hvilken mørk Stemning jeg da befandt mig; saaledes: ‹Døden›, ‹Ved en
Selvmorders Grav›, ‹Tanker i en stjerneklar Nat›, ‹Moderen og det døde Barn›,
‹Længselsstjernen›, ‹Død og Haab›, etc. etc.» Det
er dette heftet som nå for første gang foreligger trykt.
Denne perioden med
tungsinn gav senere Munch stoff til romanen Den Eensomme, som Andreas
Munch-selskapet har gjenutgitt med kommentarer ifjor. Her forsøkte han, som han
formulerer det, «at skildre den særegne Sjælesygdom, som jeg dengang ikke var
langt fra at bukke under for, og som jeg i hint lille Skrift udførte til dens
yderste Konseqventser». Den Eensomme bidro i sin tur til å stadfeste
kritikernes – Wergeland-kretsens – syn på Munch og hans diktning som
sentimental eller endog sykelig.
De tidligere ukjente
diktene i Til min Fader legger en viktig brikke til hva vi vet om Munchs
sjeleliv som ungdomstid. Men de har også interesse for den som vil undersøke
hans utvikling som dikter. Det er i så henseende altså ikke diktenes litterære
kvalitet som gjør dem interessante. Lest ved siden av Ephemerer gir
diktene i Til min Fader nemlig en klar pekepinn om når og hvor Munchs
poetiske modning i all hovedsak fant sted.
Flere av Munchs beste og
kjenteste dikt, som «Vandliljen», «Mit Fødeland» (Hvor i Verden jeg gaaer) og
«Barnets første Sorg» (om Den lille Lotte), som alle finnes trykt i Ephemerer,
skriver seg fra tiden mellom 1834 og 1836. Diktene i Til min Fader er skrevet
allerede før august 1831. Vi kan med andre ord identifisere den mellomliggende
perioden som helt sentral i utviklingen av Munchs forfatterskap.
Vi vet i det hele tatt
svært lite om Munchs tidligste diktning. I Nasjonalbibliotekets
håndskriftsamling ligger det enkelte spredt diktmanuskripter fra perioden før
debuten, men disse er aldri blitt blitt undersøkt. Munchs første publiserte
dikt var en «Ode til Lafayette», som stod på trykk anonymt i Morgenbladet
sommeren 1830. Av andre dikt fra perioden før Ephemerer utkom er det kun
diktet «Adam Oehlenschläger i Norge» som tidligere er blitt utgitt. Til min
Fader inneholder med andre ord helt nytt materiale fra en fase av Munchs
diktning som har vært fullstendig ukjent.
Andreas Munch ble
dimittert fra Christiansand katedralskole til Det kgl. Frederiks Universitet i
Christiania våren 1830. Det var her – under Julirevolusjonens dager – at han
ble inspirert til diktet om Marquis de la Fayette. Han avla noen uker senere
examen artium, og begynte å forberede seg til anneneksamen. Vinteren tilbragte
han hjemme i Christiansand, før han våren 1831 reiste tilbake til Christiania
for å avlegge examen philosophicum. Etter eksamen i juni reiste han igjen hjem,
der han under farens veiledning begynte å forberede seg til embedsstudiene.
Det var ved dette
oppholdet hjemme i Christiansand at Til min Fader ble samlet og skjenket
faren i fødselsdagsgave den 31. august. På nyåret døde imidlertid biskop Munch,
og snart måtte hele familien flytte til Christiania.
Det er altså studietiden
i Christiania, og kanskje spesielt de første årene etter farens død, som må
betraktes som Munchs formative periode som dikter. I løpet av disse få årene
gikk han fra å skrive nokså ubehjelpelige vers om døden til å skrive dikt som
er blitt stående som høydepunkter i hans egen produksjon, og i tidens diktning
forøvrig.
Skjønt enkelte av
diktene i og for seg kan være eldre, skriver innholdet i Til min Fader
seg med all sannsynlighet fra tiden mellom Munch avla første- og anneneksamen,
i 1830 og 1831. Ved hjelp av hans Barndoms- og Ungdoms-Minder kan vi
derfor danne oss et inntrykk av Munchs liv da Til min Fader ble til. I
sin første studietid levde Munch, som han skriver, «meget stille», og holdt seg
borte fra Studentersamfundet, «hvor det Wergelandske Parti dengang herskede med
megen Raahed». Derimot ble han i 1832 medlem av Welhaven-kretsens
utbryterforening, Studenterforbundet.
Munch holdt seg stort
sett til sine artiumskammerater fra Christiansand, forteller han selv, samt
sine fettere Johan Storm Munch og senere professor Peter Andreas Munch. Ellers
traff han i denne tiden «undertiden Welhaven, der ofte kom til dem». Fra samme
tid skriver også Munchs vennskap med Anton Martin Schweigaard seg. Schweigaard
gav senere Munchs debutsamling Ephemerer en lysende anmeldelse i Den
Constitutionelle; en avis Munch senere selv skulle redigere.
Munch «svælgede
formeligt i Universitetsbibliothekets rige Forraad paa æsthetiske Værker fra
den franske og tydske Literatur», samtidig som han ikke forsømte studiene. Han
forteller at han på denne tiden gjorde «adskillige poetiske Forsøg, men de
tilfredsstillede mig ikke selv, og kom sjældent udenfor min Pult». Det er
formodentlig igjen diktene i Til min Fader han sikter til. I alle fall
er få andre bevart fra perioden.
På noen få sider nær
avsluttes Munchs Barne- og Ungdoms-Minder ved farens død i januar 1832,
og han omtaler nesten ikke perioden mellom nedskrivingen av Til min Fader
og utgivelsen av Ephemerer. Da familien ble sittende igjen uten farens
inntekt, oppgav Munch embedsstudiet for å ta seg arbeid. Som den eldste av syv
uforsørgede søsken måtte han skaffe seg inntekt ved undervisning, «ligesom»,
som han selv skriver, «et lønligt Haab tilhviskede mig, at jeg maatte kunne fortjene
Noget ved literære Arbeider».
«Ad forunderlige Veie»
ble han nå ført inn «paa det fri Kald, min Ungdoms Drømme havde forgjøglet mig,
jeg blev Digter og Skribent, og intet Andet». «Jeg ved ikke om jeg nogensinde
fortsætter disse Optegnelser og saaledes kommer til at skildre den Kamp, de
Prøvelser og Vildfarelser, hvorigjennem jeg førtes til hint Maal», legger Munch
til. Men, skriver han, «det gjøres heller ikke nødigt – Den, der maatte
interessere seg derfor, vil, ved i Sammenhæng at gjøre sig bekjendt med min
Digtning, let kunde udfinde den Livstraad, som gaaer derigjennem». Ved å utgi Til
min Fader ønsker Andreas Munch-selskapet å presentere en ny kilde til denne
livstråden.
***
Til min Fader inneholder tilsammen 30 dikt. Som allerede nevnt, kretser disse
diktene i stor grad rundt graven, og rundt stjernene, som Munch håper engang å
gjenforenes med. Til dette kommer at den unge Munchs forråd av poetiske
virkemidler er noe begrenset. De samme rimene går igjen i dikt etter dikt, og
de samme bildene benyttes igjen og igjen. Likvel finnes det enkelte lyspunkter
i samlingen.
Skrevet som den er i
Munchs studentdager, inneholder samlingen også studentikose innslag. Vi finner
en «Studenter-Sang», på melodien til «Hvor herligt er mit Fødeland» av Simon
Olaus Wolff, samt det formmessig friere diktet «Studenterpoesie». Vi finner
også et minnedikt over Munchs skole- og artiumskammerat, kjøpmannssønnen Peder
Christian Hald, som døde før han fikk avlagt anneneksamen. Dikt til
begivenheter innen familien har også fått plass.
En annen gruppe dikt
utgjør de ialt syv oversettelsene fra tysk og svensk. Her finner man
kvalitetsmessig varierende gjendiktninger av romantiske storheter som Esaias
Tegnér, Friedrich von Matthisson, Ludwig Hölty og andre. På denne måten gir Til
min Fader også en pekepinn om Munchs tidligste forbilder og påvirkninger.
Og et dikt som skiller
seg ut i så måte, er «Til Oehlenschläger». I dette diktet utdyper Munch i
detalj sitt forhold til Adam Oehlenschlägers diktning helt fra barndommen av, og
vektlegger den store betydning den danske skalden hadde for ham: «Jeg skylder
dig jo Sjelens Eviggrønt», skriver han: «Begeistring for alt Stort og Godt og
Skjønt!»
Balladen «Sigurd og
Alvilde», som forøvrig er et treffende eksempel på sin genre, er et av de
tydeligste eksemplene på Oehlenschlägers store innflydelse på den unge Munch.
Med motiver som ulykkelig kjærlighet, død og hjemsøkelse i en mytisk fortid
står den i direkte forbindelse med Oehlenschlägers ballade «Sivald og Thora»
fra samlingen Digte 1803, som representerer romantikkens gjennombrudd i
Danmark.
Oehlenschläger øvet en
viktig påvirkning på Munchs forfatterskap gjennom hele hans karriere – og som
diktet «Til Oehlenschläger» viser, helt fra hans første poetiske forsøk. Munchs
kritikere fremhevet flere ganger dette avhengighetsforholdet som en svakhet ved
Munchs diktning, og spesielt ved hans historiske dramaer. Munchs far hadde vært
en omgangsvenn av Oehleschläger i studietiden i København, og i diktsamlingen Fjeldblomster
fra 1813 har han trykt en hyllest til den danske dikteren. Som sønnens
dikt i Til min Fader, slutter diktet
med et fromt ønske om å få se den danske skalden i «mit Norges Granelund».
Da Oehlenschläger i 1833
endelig kom til Norge for første gang, var imidlertid biskop Johan Storm Munch
alt død. Sønnen skulle derimot få anledning til å treffe sin danske helt.
Ledsaget av farens fetter Jacob Munch, som også var en bekjent av
Oehlenschläger og som hadde malt hans portrett, oppsøkte Andreas Munch dikteren
og overrakte ham diktet «Oehlenschläger
i Norge». På sin egen avskrift tilføyet Munch etter møtet noen hittil utrykte
linjer:
Kan
jeg troe det? Har mit Øie hvilet
Paa den store Digters Flammeblik?
Er det
ei en Drøm, at jeg har ilet Paa den store Digters Flammeblik?
Til ham gjennem Sværmen før han gik?
At som Fader mild han til mig talte
Takked mig for Hilsnen jeg ham bød?
Det er saa! Hans Træk, hans Ord staae malte
I mit Indre dybt med Diamantglød –
Og hiin Stund jeg først i Krandsen binder
I mit Livs de lyseste Kjærminder!
Oehlenschläger viet også
selv et lite dikt til møtet med «Den unge Digter» Andreas Munch i diktsyklusen Norgesreisen,
som utkom i 1834. «Venligt besøgte mig nys en Digter, bragt af en Maler»,
begynner Oehlenschläger.
Skiøn var Sangen, som
Ynglingen skrev og rakte beskeden;
Kiær er mig Digterens
Slægt, thi den nedstammer fra Storm.
Det var nemlig ikke bare
Munchs far og filleonkel som kjente Oehlenschläger. Munchs grandonkel var
Edvard Storm, som hadde vært Oehlenschlägers avholdte lærer ved
Efterslægtsselskabets skole i København. Oehlenschläger så for seg at hans
«elskede Pleiefader» nå kom til ham i sin «Æt», i Munchs skikkelse: «Hilser Du
mig i Din Sky? Rækker du Harpen Din Søn?»
Takk for
oppmerksomheten!
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar