[Aftenposten
aften 17.12.1954]
Brev og
erindringer som belyser Munch og hans samtid, Bjørnson, Welhaven,
Camilla Collett og andre
For
Aftenposten av redaktør Audun Hierman
Vår tid
har helst hatt skuldertrekk til overs for den gamle nasjonalskald
Andreas Munch. Skulle man finne sammenligning med noe som var
sentimentalt og banalt i tidens diktning, var det gjerne å minne om
Andreas Munchs navn. Selv dette at han ble gift med en adelig dansk
dame (adoptivdatter til en greve) ble fremholdt – uforståelig nok
– som et slags minus ved mannen.
Montro
hvor mange av hans kritikere idag har lest noe av ham eller har
kjenskap til ham, bortsett fra hva litteraturhistorien forteller om
ham, at han var nasjonalromantiker og var så uheldig å få sitt
dikteriske livsvirke nettopp i den tid realismen,
«virkelighetsdiktningen», hadde sitt gjennombrudd med Bjørnstjerne
Bjørnson og Henrik Ibsen. Som om ikke også nasjonalromantikken har
hatt sin vesentlige betydning i norsk kulturvokster.
Men han
som skrev «Yderst mod Norden lyser en ø», «Hvor i Verden jeg
gaar», «Dagen er kommen og Solen oprunden», «Det aandet en
tindrende Sommerdag» [sic] m. fl. og som hadde hatt sin
uomtvistelige betydning for norsk folkesinn, han ble puffet til side
med en overlegen grimase. Han tilhørte den tids- og kulturepoke som
er blitt minst forstått og mest misforstått i moderne norsk
kulturliv.
I disse
dager er det (på Fischers forlag, København) udkommet et vakkert og
verdifullt verk, ikke minst verdifullt ved det innblikk det gir i en
svunnen og lite påaktet kulturepoke i vårt eget land og ved det
streif det kaster over forhold og personligheter her hjemme på
berget. Det staselige, nydelig utstyrte verk bærer tittelen «Et
Digterhjem» med undertittelen «Andreas og Amalia Munch 1862–1884,
Breve og Erindringer». Det vil sikkert tjene til å skape forståelse
av og muligens et noe endret syn på dikteren Andreas Munch og hans
samtid.
Professor
Francis Bull har ledsaget boken med et sympatisk forord hvor han bl.
a. sier: «Andreas Munch hadde som dikter den uheldige skjebne å
være omgitt av litt eldre og litt yngre storheter – Wergeland og
Welhaven, Ibsen og Bjørnson, som skygget for ham. Men ingen som har
sans for poesi kan miskjenne den ekte egentone i Munchs fineste
lyrikk».
Francis
Bull peker på, hva Andreas Munch har betydd for det yngre slektledd
av norske diktere. Hans påvirkning er ikke til å bortforklare.
Ibsens «På Akershus» og «Fru Inger til Østråt» og Bjørnsons
«Mellom Slagene» og «Maria Stuart i Skottland» er blitt til under
inspirasjon av Andreas Munch. Det er forresten betegnende at Bjørnson
skaffet Munch plass ved siden av seg i teatret ved premieren på
«Mellom Slagene» og aldri la skjul på sin aktelse for ham. Munch
har likeledes virket inspirerende på kunstnere som Gerhard Munthe og
Edvard Grieg, sier professor Bull.
For de
fleste er Andreas Munch idag helst kjent som mannen som i sin tid
skrev noe som heter «Sorg og Trøst». Enkelte har kanhende også
greie på at det i sin tid ifølge litteraturhistorien var en
formelig «Sorg og Trøst-periode», men det var visst nærmest noe
latterlig sentimentalt noe. De færreste aner at den senere periode i
Munchs liv var den mest fruktbare i hele hans forfatterskap. Fra den
tid skriver flere av hans mer verdifulle ting seg, således dramaene
«Hertug Skule» og «Lord William Russell». Det siste fikk grevinne
Danner hindret opførelsen av i Danmark, da hun (med urette) mente at
Munch hadde brukt henne som modell i skuespillet, noe som voldte
forfatteren megen ergrelse – hvilket er forståelig da det er hans
beste dramatiske arbeide.
Foran i
sin bibel har Andreas Munch skrevet: «Aar 1865 den 10de Oktober
viedes jeg i Borbjerg Kirke i Jylland av Hr. Pastor Møller til min
anden Hustru Anna Maria Amalia, adopteret datter af Lehnsgreve Raben
til Aalholm. Brykkupet stod paa Rydhauge Herregaard. Dagen efter
Bryllupet rejste vi begge til Italien, hvorfra vi i Juni 1866 kom
tilbage til Norge, hvor jeg indførte min nye Hustru i mit beskjedne
Hus i Homansby ved Christiania. Juni samme Aar blev jeg udnævnt til
extraordinær Professor». (Munch var den første som fikk dikterlønn
her hjemme.)
I det
lykkelige og harmoniske ekteskap med Amalia Raben kom det tre barn.
Det yngste var datteren Anna Elisabeth født 18de juni 1876.
Det er hun
som nu efter flere års omhyggelig arbeide har utgitt den smukke bok
om sin far og mor og den overmåte interessante samling brev hvor en
vesentlig del av samtidens betydeligste personligheter både i Norge
og Danmark er representert.
Munch og
hustru bodde først en del år i Christiania, men flyttet så til
Danmark, hvor han døde noen år efter. Han klager selv over at han i
Norge ikke ble regnet som fullgod nordmann, fordi han flyttet til sin
hustrus land, og i Danmark ble han ansett som fullblods nordmann,
hvorfor han rent nasjonalt kom til å sitte mellom to stoler!
Gjennom
brevene fra tidens kjente menn og kvinner får man et slående
inntrykk av hvordan København var dengang, i 60–70-årene,
fremdeles var nordmennenes åndelige hovedstad. Det var ingenlunde
noen tilfeldighet at våre diktere måtte til Danmark for å få
utgitt sine bøker og for å bli kjent og anerkjent. Både sproglig
og rent kulturelt stod de to folk hverandre fremdeles meget nær, og
ingensteds fant norske kunstnere og forfattere en slik forståelse
som i Danmark,
Den
stillferdige og fredsele Andreas Munch opplevde adskillig stormvær
for sitt danske ekteskaps skyld. Grev Raben nektet blankt å godta
den norske dikter som svigersønn. Den stridbare, sære greve satte
hardt mot hardt. Men datteren viste seg å ha en minst likså sterk
karakter. Hun var en kunnskapsrik, klok dame av liberal innstilling,
kort sagt et strålende menneske med omfattende både kulturelle og
sosiale interesser, og hun satte sim vilje igjennom. Men først på
sitt dødsleie gikk greven med på å se datteren igjen.
Andreas
Munch og Amalia Rabens ekteskap ble overmåte lykkelig, og boken når
et høydepunkt, hvor den beretter om disse to harmoniske menneskers
samliv.
Det var
egentlig under krigsbegivenhetene i 1864 at Munch og Amalia Raben
fant hverandre. Munch var en overbevist skandinavist og gikk
helhjertet inn for Danmarks sak. Amalia Raben viet seg under krigen
til pleien av de syke og sårede. Hun var dypt religiøs og utøvet
noe av en Florence Nightingale-virksomhet i mindre format. Aalholm
slott ble gjort om til hospital, og her kunne det til tider ligge
halvannet hundrede sårede og syke som hun tok seg av. Med sin
praktiske sans og sitt vame hjertelag øvde hun stor innflytelse og
hjalp så langt kreftene rakk. Korrespondansen mellom henne og
Andreas Munch fra denne tid byt på ting av stor interesse. Hun
forteller om den dumpe fortvilelse som grep om seg, da meddelelsen
kom om rømningen av Dannevirke. Rent militær-taktisk var det
sikkert det riktigste, men det hadde en deperimerende moralsk
virkning på soldatene.
Man minnes
uvilkårlig råskapen og brutaliteten fra siste verdenskrig når man
leser i et brev fra Amalia Raben til Munch den 13. juli 1864
følgende: «Mange gribende Scener har Natten frembudt. Hvad siger De
f. ex. til de Hundreder af Ungarer som mellem Frederits og Vejle
maatte grave deres egen store Grav ved Fakler, medens man ladede
Geværerne og sleb Bajonetterne hvormed de skulde dræbes, fordi de
ikke vilde kjæmpe imod det lille frie danske Folk».
Da Munchs
bosatte seg i Homansbyen i Christiania ble deres hjem, takket være
ikke minst fru Munch, et populært samlingssted for tidens kjente
kvinner og menn. Her møttes alt som hadde noe å bety i det lille
bysamfunn, Bjørnson, Magdalene Thoresen, Camilla Collett, professor
M. J. Monrad, Edvard Grieg, Halfdan Kjerulf, Anton Martin Schweigaard
og mange andre. Ja, så fordomsfrie var Munch, at selv det «lite
salongfähige fenomen Vinje», for å sitere FrancisBull, ble
invitert, – og det til tross for at Munch var en avgjort motstander
av Vinjes målstrev som av landsmålsbevegelsen i det hele tatt. Men
han hadde et romslig sinn og et usvikelig hjertelag. Unge talenter
søkte stadig til ham for råd og dåd, og han hjalp uten tanke på
seg selv – også økonomisk. Bjørnstjerne Bjørnson fremhever i et
brev til fru Munch denne side ved Munchs karakter.
Da
familien flyttet til Danmark, hvor Munchs skuespill nøt en ganske
annen popularitet enn i Norge og gjorde lykke ved teatrene, flyttet
den likevel ikke fra sine norske venner. Også hjemmet i Danmark ble
et kulturelt samlingssted hvor tidens betydeligste personligheter fra
samtlige av de nordiske land møttes og gikk ut og inn. Det var noen
eiendommelige mennesker, denne tids kulturpersonligheter. De tenkte
ikke så meget på seg selv, er det sagt om dem, de gikk opp i ideen,
i sin brennende nidkjærhet for de åndelige verdier, de følte seg
som stridsenn i forreste rekke, de var kort sagt kulturtilbedere.
Dette preget dem også i deres tankegang, deres opptreden og i deres
høye idealer. Senere tider har mest festet seg ved det svulstige og
den sommetider ulidelige patos, men det var ikke talemåter, ikke
affektasjon hos dem. Det var selve deres ærlige livsinnstilling.
Bjørnstjerne
Bjørnson var en av dem som ikke la skjul på at han følte seg i
takknemmelighetsgjeld til Andreas Munch. Det fremgår mer enn tydelig
av flere av hans brev, som somme tider ånder av en nesten sønnlig
ærbødighet. Jeg hitsetter et av disse brev, datert Aulestad januar
1879:
Kjære
Senior!
Deres
frodige Ungdomsdigt, som laa hos den eviggrønne Jule-gran, var en
kjær Hilsen fra Dem. De var den første af de ældre, som mødte mig
med Tro. De døbte mig i «rinsk vin» i Hotel Phønix i København
efter har glemt, hvad vi skylder Dem, at have hørt «Mellom
Slagene». Og siden har jeg havt Dem kær og har aldrig været af
dem, der at der fra Dem klinger Toner i vore, – dybe, vemodige
evighedslængsler førende Bud fra en Tid, hvori De var den eneste
Varme, den eneste ideale ved siden af Welhaven, en Tid saa tør, saa
kold, at de Naturer, der bar Haab og sang i Hjemmene, maatte være
stærke. Jeg ved hvad jeg skylder Dem fra da. Jeg hilser Deres Frue
fra Karoline og mig. Tak!
Deres
hengivne, ærbødige
Bjørnstjerne
Bjørnson.
Ved Munchs
død sender Bjørnson hans enke et gripende brev, hvorav
slutningslinjene hitsettes:
Kjære
Fru Munch, jeg kan kun sige Dem nogle faa og faatydige Ord, men De
kjender mig nok til at vide, at hvordan jeg saa kan være paa
Overfladen, saa er jeg trofast i Dybet af min Sjæl imod dem, jeg
holder af, og jeg holdt af Munch, af det Bedste hos ham, i Kraft af
det Bedste hos mig selv. Han var en ædel Mand.
Bare 3
dager efter får fru Munch et nyt brev fra Bjørnson, hvor det bl. a.
heter:
Deres Liv
ved hans Side har været saa smukt. For mig er det et Symbol at han
og Stang gik bort sammen, og vor nie statsskik indviedes netop som
han somnede-. Gid vi saa helt maa gribe vort, som han holdt sit. Det
vil ikke vanskeligt for Dem at lære eders Barn den ny Tid, de ny
Opgaver, mens De lærer at ære denne fars minde. Hvis han ikke havde
fyldt sin tids-gærning, havde vi ikke faat vor.
Mellom
Welhaven og Munch rådde det et mindre vennskapelig forhold, skjønt
Munch strevde ærlig for at avbøte den annens arroganse. De var
begge medlemmer av styret i Kunstforeningen i Christiania og røk her
så uklar at Munch trådte ut av styret. Munch så med et helt annet
frisinn på den tids «moderne» kunst enn Welhaven, noe som forøvrig
er bekreftet ved Aug. Cappelens brev. Welhaven ville være den
dominerende og tålte ikke opposisjon mot sitt syn. Munchs noble
karakter kommer forøvrig tydeligere enn noensinne til syne gjennom
det brev hans sendte Welhaven efterat han hadde trukket seg tilbake
fra Kunstforeningens styre.
De mest
friske og uvørne brev i samlingen skriver seg forøvrig fra
Magdalena Thoresen. Det var en dame med futt. Hun sparer ikke sin
omgang. Jonas Lie gir hun ikke en døyt for som dikter. Ja, hun er
endog temmelig grov mot ham og sier at ingen er så flinkt til å
reprodusere andre – «tilgiv, Fader Jonas!!»
Også om
Kielland. Ja, selv om Camilla Collett har hun vittige bemerkninger.
Hun legger
heller ikke fingrene imellom når det gjelder Bjørnson. Men hun kan
ikke la være å beundre ham, selv om hun ikke kan fordra ham.
De mest
interessante brev er nok likevel Camilla Colletts (de blir med rette
fremhevet i Francis Bulls forord). Brevene ikke bare belyser fru
Collett selv som menneske, men er også av litteraturhistorisk verd.
Hennes eiendommelige, sterkt personlige kondolansebrev til Amalia
Munch etter mannens død, er et dokument man ikke glemmer. Hun kommer
bl. a. – og enkelte vil sikkert synes noe kynisk – inn på Munchs
første ekteskap. Gjennom «Sorg og Trøst» hadde verden fått
inntrykk av et idealekteskap. Camilla Collett havder en helt annen
oppfatning:
Den
romantiske Glorie hvormed M. har om givet hendes Minde, skyldtes –
jeg er saa dristig at tro det – mere en digterisk Illusion, hans
egen Evne og Trang til at elske. Min Broder Henrik havde det paa
samme Vis – end den beundredes egne Fuldkommenheder ... At denne
digteriske Illusion her maatte til for at fylde, at den har overlevet
Tiden, ja modtaget en Forklarelse netop gjennem denne, – det hører
nu engang Sagen til. Med det hjælper ikke. Den sande Lykke har De
skjænket ham.
Den 8.
mars 1885, året efter Munchs død, finner vi et nytt åpenhjertig
brev fra fru Collett. Hun forteller her at hun går inn for at det
skal reises Andreas Munch et verdig æresminne (gravmæle). «Det er
det min kjære Nations Sag at sørge for» (Munch var blitt begravet
på Vår Frelsers gravlund mellom nasjonens store). Hun kan forsøvrig
heller ikke ved denne anledning unnlate å komme inn på sin
bitterhet mot Welhaven: «Og saa heder det, at Welhaven sa staar
først for Tur, og dog synes mig, at Retfærdigheden kræver at disse
mindst fik deres Minde reist paa en Tid. Munchs ulige rigere og mere
alsidige Production kunde vel opveie nogle Aars Forspring».
Hun kommer
så inn på kvinnesaken og skriver: «For mig bunder den egentlige
Grund til al den usalige Splid i vor Nation i Misforholdet mellem
Mand og Kvinde. Mandsherredømmet har faaet Overvægte, det
kvindelige Element – Mildhedens, Forsonlighedens –
Christendommens om De vil, mangler aldeles i vort Samfundsliv. Ingen
har repræsentert dette manglende Element stærkere end Andreas
Munch».
Det kunne
være mangt og meget av interesse å nevne fra denne fine og vakre
bok. Andreas Munchs smpatiske og høyt begavede datter, den i Danmark
ansette malerinne Anna E. Munch, har i sit 79. år reist sine
foreldre og deres samtid et kulturminne av betydning. Ikke minst for
norske lesere vil «Et nordisk Digterhjem» være en rik opplevelse.
Den gamle
nasjonalskald og hans samtid var kommet oss på så avstand. Han
tilhørte nasjonalromantikkens så misforståtte tid, han var
skandinavist, han var bare dikter og befattet seg ikke med politikk
og deltok lite i dagens aktuelle debatt. Han var liksom ikke norsk
nok – han som i et av sine seneste dikt skrev:
Ikke
glemmer jeg derfor mit Norge
Ikke dets
Fjælde, dets brusende Elv.
Barndom
og Ungdom derfor mig borge
Glemte
jeg Norge, jeg glemte mig selv –
Bør vi
glemme ham?
Audun
Hierman
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar