Dem sjette juli 1884, kort tid etter Andreas Munchs død, utgav det københavnske ukebladet Illustreret Tidende et nummer som i det vesentlige ble viet den avdøde dikteren. Sammen med Magdalene Thoresens minnedikt, trykte bladet en lang nekrolog av dikteren Nikolaj Bøgh.
Paa den
Dag, da Andreas Munch fyldte halvfjerdsindstyve Aar, havde han og
hans Hustru samlet en stor dansk og norsk Vennekreds ved deres Bord.
Ploug bragte Digteren Selskabets Hyldest og udtalte da, at Munch
repræsenterede den Del af Norge, der vender mod Danmark. Tager man,
uden at se Forfatternavnet efter, en af Munchs Bøger i Haanden, vil
man vanskeligt falde paa, at man ikke har en dansk Skribent for sig.
De mægtige Fjælde med de stride Elve afspeile sig ikke i hans
Digtning; men Norge har ogsaa de brede Dalstrøg med grønne og bløde
Farver, med et vist idyllisk Præg over sig; det er som Minder om
Slægtskabsforholdet til Danmark, og det er denne Natur, som Munch
aabenbarer i sine poetiske Frembringelser. Det var derfor, at han
blev saa skattet blandt de Danske og følte sig saa dragen til
Østersøens Øer med Bøgeskovene, Kornmarkerne og de grønne Enge.
Vel var han Norge en trofast Søn og hævdede det ved alle
Leiligheder. Men hans anden Hustru var dansk og han opslog sin anden
Bolig midt iblandt os. Han havde mange Venner her, men tidt fløj dog
hans Længsel mod Norge. Efter et Besøg i sit Fædreland sang han om
alt det dyrebare deroppe, som igjen havde faaet Oldingens Bryst til
at slaa. Og han fortsetter:
Men alene
jeg gik, mine Kjære var ej
ved min
Side paa velkendte Gang –
og jeg
længedes bort over Bølgernes Vej
did, de
vente paa Bøgenes Vang.
Thi en
Mand har sit Hjem, hvor den Elskede bor,
hvor hans
Barn smiler til ham i Tro;
uden dem er
ham tom selve Fædrenes Jord,
kun hos
dem kan han hvile i Ro.
Der er
ikke mange, som med mere Sandhed end Munch have virket for et enigt
Norden. Han har sunget det ind, hvor han kunde, og derfor maatte
Danmark blive ham saa hjemligt.
Vel mit
Hjemlands Fjælde ej jeg skuer,
hører
ikke Fossens Tordenbrus –
Under
disse Skovens Tempelbuer
gaar dog
Nordens Aand med hjemlig Sus.
Saaledes
synger han hernede, og i Kraft af denne Følelse regnede han ikke
Danmark for et fremmed Land. Nu hviler han i Norges Jord, som han
selv har forlangt det:
I det
Land, hvor min Fader til Jorden er stedt,
vil engang
de mig lægge til Ro.
Enhver der
kom i personlig Berøring med Munch, maatte dog mærke hans norske
Afstamning. Gemyttet strømmede En ikke strax i Møde i hans Væsen,
han var snarere kold, afvisende og fornem; hvad man almindelig kalder
høflig, det var han slet ikke. Mange mente, at han var arrogant, de
Fleste, at han ikke havde megen selskabelig Form. Det var umuligt ved
en flygtig Omgang at faae et korrekt Indtryk af ham. Han hørte til
dem, som man lidt efter lidt faaer kjærere og kjærere, og som man
saa til sidst holder inderlig af, fordi man har erfaret, at her
banker et Hjærte med ægte Lødighed. Jeg vil først fremhæve hans
ubetingede Sandhedskjærlighed, ja, jeg har i saa Henseende kun
kjendt Faa, jeg vilde sætte ved Siden af ham. Han gik aldrig udenom
en Sag, han tingede ikke, man vidste strax, hvor man havde ham. Og
hans Mod til frit og sikkert at sige sin Mening, selv om den var stik
modsat deres, han stod overfor, var stort. Han tav ikke, naar han var
uenig med Nogen, og der var i den Maade, hvorpaa hans Protest
fremkom, et overlegent Vidnesbyrd om hans Had til Alt, som ikke var
af Aand, eller som var af en daarlig Aand. Der blev engang sagt til
mig om en Person: «Hun er saa sand, at hun f. Ex. slet ikke kan
konversere». Det kunde næsten siges om Munch. Hans Samtale havde
Intet af Selskabstonen over sig, og hvor der taltes uden Indhold,
vendte han snart Ryggen til. Der var heller ikke hos ham
Konversationens Lethed til at bruge Tungen smidig, han talte
stammende, pointeret, og offentlig havde han kun ringe Evne til at
føre Ordet; Selskabstalernes smidige Komplimenter vilde i hans Mund
have taget sig ud, som om han vilde gjøre Nar.
Man
mærkede hurtig, at man i ham havde en usædvanlig ædel Personlighed
for sig. Det var ikke for Intet, at hans Fader, kort før han i Døden
tabte Bevidstheden, havde rakt ham sin Haand med de svagt udstønnede
Ord: «Andreas, Du har aldrig gjort mig Noget imod». Renheden talte
ud af hans Øje, og den strømmer gjennem hans Digtning. Derfor
harmedes han ogsaa, naar han i Literaturen traf det besmittende. Det
er ved hans Død blevet sagt, at han var i Opposition til den nyere
Retning i Kunsten. Jeg troer ikke, det er ganske sandt. Jeg har hørt
ham udtale sig varmt om Digterværker, der vare hans egne meget
modsatte. Hvad der derimod ganske vist bragte ham i Harnisk, var
Forfatternes naturalistiske Uskjønheder og navnlig alt umoralsk,
allermest Alt, der krænkede Religionen, eller – for at sige det
udtømmende – Kristendommen. Baade paa Faderens og Moderens Side
stammede han fra Præsteslægt, og han var en oprigtig troende
Kristen, men talte ikke ofte om sligt.
Der udkom
ikke Meget i Bogverdenen, som Munch ikke gjorde sig bekjendt med. Han
var en ualmindelig flittig Læser og havde Øjne allesteds henne; der
var i ham en aandelig Interesse og Modtagelighed, som maatte
forbavse, naar man iagttog den i dens Enkelheder. Han vidste god
Besked om Alting og havde sin selvstændige Mening. I det daglige Liv
kunde det ofte se ud, som om han – der ganske vidst var meget
distrait – lod Alt gaa sin Gang omkring sig, uden at ænse noget
af det Hele, hans Blik kunde se saa langt frem, langt ud over Stuens
Grænser, men naar det kom til Stykket, havde han ikke fulgt saa
daarlig med endda.
Saa man
denne anselige Mand med det store interessante Hoved dækket at det
lange, hvide Haar, gaae med langsomme Skridt og tilsynelatende
aandsfraværende igjennem vore Gader, hvor han var kjendt af saa
Mange, fik man Indtrykket af, at der havde brudt sig Meget i dette
Hoved, og at han havde lidt en Del. Han fortæller, at han i sin
Barndom næst efter sin Fader og Moder holdt mest af en Bondekone,
Mari Revaa, der paa eengang var saa mild og saa stærk. Dise to
Egenskaber prægede ham selv i Sorgen og havde vel begge deres
Grundvoold i hans Religiøsitet. Vi vide Alle, at han i sin Ungdom
mistede sin Hustru og to Sønner, og at han hans Lidelser fik Udslag
i Digtsamlingen «Sorg og Trøst». Der gik mange Aar, og det var, som
han intetsteds ret fandt Hjem, han var meget paa Rejser, indtil
endelig hans Hjerte atter bandt sig til en ædel Kvinde, der i
Sandhed blev ham en jævnbyrdig og trofast Hustru; hun fødte ham en
Søn, der døde, og to Døtre, der nu staa faderløse. Han havde den
sjældne Lykke, at hans Hustru, foruden at hun i de mindste
Enkeltheder viste sin Kjærlighed til ham i Gjerning, ogsaa delte
hans æsthetiske Livsopfattelse, fyldte hans Hus med Toner og ofte
traadte forstandig raadgivende til ved Udarbeidelsen af hans
Digterværker. I deres skjønne Hjem, hvor Kunsten pryder Væggene,
samlede de en stor og interessant Kreds af mange af de Bedste i vort
Samfund, og mange vare desuden de, som i det skjulte nøde godt af de
to Ægtefællers Hjærtelag. Om Sommeren tog de Ophold paa den Villa
i italiensk Stil, de havde ladet bygge i Nysted med Udsigt over
Østersøen, nær Aalholms Skove, hvor Fru Munchs Barndom og Ungdom
var runden. Munch har ogsaa i sit Fædreland været forbunden i nært
Venskab med de fleste af sin Samtids Største. Han var højt agtet af
dem alle, de havde fuld Tillid til ham, og En af den nye Tids
Banebrydere, Bjørnstjerne Bjørnson, siger om ham, at han er
elskelig. Det var nærmest ved sin Betydning som Digter, han var
kommen i alle disse Forbindelser, der bragte saa megen Udvikling med
sig. Og her bliver det igjen særlig den Welhavenske Kreds, han stod
nær.
Munchs
digteriske Evner giver ham Plads blandt Lyrikerne eller paa Lyrikens
Overgang til det Episke, altsaa i Romancen («Kongedatterens
Brudefærd»). Den Følelse, der i det store vender sig mod
Fædrelandet og Folket, i det mindre mod Familielivet, karakteriserer
ham især. Sans for Naturen og Kjærlighed til Gud gjennemtrænger
ham. Det Komiske, Satiren, det Humoristiske – alt Sligt er ham
Fremmed; selv i hans Arbejder for Skuepladsen spores det ikke. Hans
Grundstemning er vemodig, der kan være Farve og Glands i hans Ord,
men det gaaer med dem som med «Kejserkronen»s Blade: der sidder en
Taare bag hvert af dem.
Ved
Festen, da han blev 70 Aar, svarede han paa den Hyldest, der bragtes
ham, og sagde her Ord, der karakteriserer ham som Digter, og som jeg
tillader mig at aftrykke. De lyde saaledes:
Hvad jeg
end har drømt og digtet,
Et dog har
jeg aldrig svigtet:
Synet paa
det evigt Sande,
Troens
Grund i Livets Vande,
Kjærlighedens,
Aandens Mangt,
som er os
fra Himlen bragt.
Derfor kan
jeg nu, hvor smaat
end det
Spor er, jeg har traadt
gjennem
Livets Vej, dog dvæle
roligt ved
mit Eftermæle;
thi min
Sang har ei forført
Nogen, som
den ret har hørt.
At Munch i
sine sidste Leveaar blev noget tilsidesat for Tidens Fordringer til
Digtningen, gjorde ham ondt og momentvis bitter. Som han siger i
«Salomon de Caus»:
- - - - -
- - - - - - - - - - - - den er ei Mand,
som ikke
føler selv sit Værd og fordrer
sin Løn,
naar han har noget godt at byde.
En lidt
affejende Omtale af ham som «gamle Munch» berørte ham ilde, men
det svandt snart, og det hørte til hans smukke Egenskaber, at han
aldrig bar Had, men ved given Lejlighed gjærne rakte en Modstander
Haanden og glemte, hvad Vedkommende kunde have forvoldt ham.
I det hele
og store vare Munchs ældre Dage meget lykkelige. Derfor vilde han
nødig dø, ikke fordi han frygtede det, men fordi hans Døtre voxede
op og han gjærne vilde leve Livet om med dem og ved sin ædle
Hustrus Side. Sidste Vinter følte han sig træt paa Legem, og
Foraaret bragte ham virkelig Sygdom, hvoraf han vel kom sig, men uden
at kunne vinde Kræfter. Det blev ham ikke muligt at rejse til sin
sædvanlige Sommerbolig, og Udsigten til en Rejse syd paa, som var
bestemt, svandt mere og mere. For tre Uger siden taalte han at kjøre
til et foreløbigt Ophold paa en Villa i Vedbæk. Her sov han stille
hen Fredagen d. 26de Juni Kl. 3 1/2 Eftermiddag, med fuld Bevidsthed,
indtil Dødskampen indtraf, og omgiven af sin Hustru, sine Børn og
alle dem i hans Hus, der holdt saa inderlig af ham.
Hvad Munch
engang sang om Kong Karl, kan med liden Forandring synges igjen om ham
selv:
Og nu ved
Nordens Port, ved det stolte Øresund,
sin
elskelige Sjæl han udaanded –
det er,
som han i Døden har viet den Grund,
der nærmer
sig til Trekløverbladet.
Nicolaj
Bøgh.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar