[Morgenbladet
nr. 187B, 9.7.1884]
Fra
Andreas Munchs Hjem
Af L.
Dilling
Kronprindsessegade 28 |
Professor
Munchs Familie kom ikke isommer til at reise til Lolland, hvor den
yndige «Villa Marina», omkrandset af grønt, speiler sine hvide
Mure i Søen. Reisen var
for lang og besærlig for den gamle, syge Mand. De tog istedet til
Vedbæk, et lidet Badested ved Kysten et Par Mil fra Kjøbenhavn, og
her lukkede den hæderskronede gamle Digter sine Øine.
Den smukke Leilighed i Kronprindsessegade med Udsigt over Kongens Have staar foreløbig forladt. En bleg, alvorlig Skikkelse i et dunkelt Klædebon steg nys opad den elegante Trappegang med Bronsebusterne og Grupper af Bladplanter. Den kridtede Vinduerne over med sin knoklede Haand, hængte Krepflor over Krystallkronerne og satte et sort Segl for Døren. Jeg passerede netop forbi igaar, og mange Minder trængte ind paa mig om mange smukke Timer, som jeg har tilbragt i dette Digterhjem.
Første Gang, jeg kom i disse Saloner, hvor Kunst, Komfort og Eleganse har rakt hinanden Haanden for at danne et hyggeligt Hjem, var Selskabet forunderlig broget. Mellem kjoleklædte Herrer og Damer i «store» Selskabstoiletter vandrede en høj, blond Kongedatter i sin gammelnordiske Dragt, to sortøjede Neapolitanerinder med brogede Tørklæder og Perlebaand om Halsen stod og passiarede med en skikkelig dansk Kriminalretsassessor og et Par Holbergske Damer med Fiskebensskjørter og pudrede Parykker gik gemytlig Arm i Arm med en storslagen italiensk Matrone, medens en Husarløjtnant stod og gjorde ivrig Kur til en nydelig liden Bondepige fra Sjælland. Der var nemlig Generalprøve paa en Del Tableau'er: Munchs «Kongedatterens Brudefart», Fru Jerichaus «Osteriscene», Chr. Winthers «Erik og Ellen», og en Scene af «Barselstuen», som skulde gives i et veldædigt Øiemed. Maleren, Professor Lorentz Frølich, skulde stille dem, og Fru Munch gik omking og slæbte Scenerekvisiter og Reflektionslamper, slukkede Lysene i Kronene for at skaffe den rette Belysning og sørgede samtidig for, at Tjenerne bød Theen om til alle, og havde et venligt Smil og et Par velige Ord til enhver.
Faust med dedikasjon "Til Hr L. Dilling venligst A. Munch". |
Naar man
sad saaledes paa Tomandshaand, var han meget meddelsom og talte ogsaa
en Del om Fortiden. Ved de større Selskaber var han mere stille, og
saa ofte træt ud. I den senere Tid var ha temmelig nervøs og
pirrelig, især naar Samtalen kom hen paa vore forvilklede norske
Forhold. Familien
Munch har stadig ført et meget gjæstfrit og selskabeligt Hus
hernede i Kjøbenhavn, og deres Middage var noget af det
behageligste, man kunde tænke sig. Saavel Selskabet som Retterne og
Vinene var udsøgte, og Professorinden havde med sin sædvanlige Takt
altid sørget for, at Folk, der sympathiserede og havde fælles
Interesser, blev Bordkamerater. Ved saadanne Lejligheder traf man der
flere bekjendte danske Personligheder, saasom Digterne, Professorerne
Molbech og Ewald, Musikerne, Prof. Gade og Hartmann med flere. I den
sidste Tid var der hver anden Mandag musikalske Soiréer, hvor blandt
andre Professorinden selv optraadte som en udmærket Pianistinde.
En af de
sidste, jeg kan godt sige den sidste, større Fest der i Huset, var
en dramatisk Aftenunderholdning. Den store rummelige Spisestue var
dekoreret med Planter og Blomster og omdannet til et Theater med
Scene i den ene Ende. Der var et talrigt Publikum af indbudte. Ved
Siden af mig havde jeg Forfatterinden Camilla Collett, miskjendt,
træt og nervøs,[**] og lige bagved sad Magdalene Thoresen med et endnu
smukt Ansigt og klare, livlige Øine, begejstret og munter, snakkende
med ægte bergensisk Dialekt. Først fremsagde Professorinden
staaende foran blandt Publikum en stemningsfuld Prolog, og derpaa gik
Tæppet op for et lidet toakts Stykke, som Professor Munch hade
skrevet efter et fransk Sujet. Scenen var udstyret med en minutiøs
Nøiagtighed, havde en tarvelig fransk Præstebolig i første Akt og
i anden en Parisersangerindes Budoir, koket og elegant udstyret med
lyseblaa Møbler, Piano, Palmegrupper og Stafelier med Orientalske
Draperier. Stykket blev udmærket spillet af Dilettanter. En af
Rollerne udførtes af Chr. Winthers første forlovede, en smuk,
hvidhaaret gammel Dame. Efter Forestillingen serveredes Souperen, og
Gjæsterne skildtes først ved Midnat.
I en stor Lænestol opstøttet med Puder sad Andreas Munch. Maaske fandt jeg alting saa forandret derinde, fordi han var bleven saa forandret. Det smukke, geniale Hoved hvilede mat tilbage paa Puderne, Kinderne var indfaldne, og om Munden havde han faaet dette underlige Træk, som vi Mennesker næsten altid faar, naar vi staar i Begreb med at tilspidse vore Læber for at give Søvnens blege Broder det sidste Godnatkys. Professorinden sad ved hans Side og badede nu og da hans Pande med Eau de Cologne. Hendes smukke mørke Øjne straalede venligt som sædvanlig, men med en vemodig Glands. Deres mindste Datter [Anna, f. 1876], en liden Pige paa 5-6 Aar, legede stille med sin Dukke henne i Hjørnet. Naar man saa denne fireoghalvfjerdsindstyveaarige Olding ved Siden av dette Barn, vilde man snarere tage ham for hendes Bedstefader. Professorinden maatte støtte hans Arm, da han rakte mig sin skjælvnde Haand. Men om han end var legemlig svag, var hans Aand frisk som før. Vi talte om forskjellige Ting, og han ytrede et Par Gange, at hans vistnok ikke havde saa længe tilbage. Baade hans Hustu og jeg fremkom naturligvis med de sædvanlige Indvendinger, at han jo nu var i Bedring, og naar han nu blot kom ud i Luften – etc., men da jeg jeg tog Afskjed, havde jeg en Fornemmelse af, at jeg aldrig mere vilde faa ham at se, og det blev ogsaa Tilfældet. Nogle Dage efter tog han til Vedbæk, og der hviler han nu, til han skal gjøre den sidste Rejse.
Naar jeg i disse fordringsfrie Linjer har fremhentet nogle Erindringer fra Professor Munchs Hjem, saa er det, fordi det jo var den Baggrund, paa hvilken hans Digterskikkelse fremtraadte, og fordi det helt igjennem bar Præget af den fine Smag og Skjønhedssans, der ogsaa udmærkede hans Digte.
Man har bebreidet ham, at han var for romantisk, for sentimental, og at han ikke fulgte med sin Tid; men man kan ikke forlange, at et Par gamle, stive konservative Ben skal deltage i det nuværende revolutionære Stormløb.
Naar Reaktionens Tid kommer, og den maa komme, naar Realismen forpustet stanser, fordi den har løbet saa langt, at dem ikke kan gaa videre, naar det blaserede Publikum er blevet mæt af at se Poesiens skjønne Muse slæbes omkring i Gadesnavset og dykkes i Rendestenene og atter faar Lyst til at betragte hende badet i det rene Kildevæld under Træernes grønne Kroner, da vil man maaske paany med Fornøielse læse nogle af Andreas Munchs Digte, der for Øieblikket har den store Feil, at de er for poetiske for vor prosaiske Tid.
[* Nettopp dette eksemplaret av Faust, med dedikasjon fra Munch til Dilling, er avbildet over, og befinner seg i et av selskapets medlemmers private samling.]
[** Det er formodentlig dette Collett sikter til i Aftenposten 21.11.1886, der hun skriver: «Jeg var engang i en Soiré hos A. Munch i deres smukke, elegante Bolig i Kjøbenhavn. Udsøgt Selskab, Vert og Vertindes Elskværdighed, alt forenede sig til at give Aftenen et mere end sedvanligt Præg. Jeg følte mig meget oplivet. Dagen efter gav en af vore hjemlige Psykologer, som ogsaa havde været der, en Skildring af Festen i et bekjendt Kjøbenhavnerblad. ‹Ogsaa Forfatterinden Fru C. var der med sit sedvanlige triste, misfornøiede Ansigt›».]
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar