Det andet Stykke, af Berlineren Schrader, fortjente og fandt i alle Sagkyndiges Øine en endnu større og dybere Anerkjendelse, om end ikke med saamegen Bram. Dets Gjenstand er den bekjendte Scene af Kong Edvard den 3die af Englands Historie, da han efter Indtagelsen af Calais giver Befaling til at lade de sex Borgere af Calais henrette, der med Strikken om Halsen fremstille sig for ham som Sonoffere for deres By, medens Dronningen knælende gaaer i Forbøn for dem, og ogsaa virkelig Bevæger Kongen til Mildhed. Dette Billede er ikke overlæsset med Figurer, som det forrige; Handlingens Moment er simpelt og klart udhævet, og det Hele er udført med en Sandhed, en poetisk Fylde og en kunstnerisk Kjærlighed i de mindste Detailler, som uden al Tvivl sikkrer det en betydningsfuld Plads i den nyere tydske Malerkunsts Annaler. Paa en herværende engelsk Kunstelskers Raad gaaer Schrader nu med sit Billede til London, hvor det vistnok vil finde en værdig og hæderfuld Plads i det Galleri for nationalhistoriske Stykker, der skal anlægges i det nye Parlamentshuus.
![]() |
Carnevalsscene av Marstrand |
Har tydske Kunstnere saaledes end i denne Vaartermin
gjort meest Opsigt i Rom, saa er det nærmest fordi de have ladet
sine Arbeider offentligt udstille; en Gang gjennem de scandinaviske
Kunstneres Studier vil snart overbevise En om, at ogsaa hos dem
findes Elementer nok til saadan øieblikkelig Succes, om Vedkommende
attraaede den. Det lønner sig høiligt saa ofte som muligt at besøge
Marstrands kostelige Skizzer af det italienske Folkeliv, af
Carnevalet, hans Illustrationer til Don Quixote, hans klare,
forunderlige Portræthoveder; ligeledes en Valfart til Ernst Mayers
deilige Blomstersamlerinder fra Genzano og hans andre fortræffelige
Genrebilleder; til Rhodes skjønne, varme Landskaber fra Frascati,
Campagnaen og de pontinske Sumpe, og ikke mindre til Lundgreens,
Palms og en stor Deel Andres Arbeider. Sculpturen drives ogsaa nu af
de nordiske Kunstnere med meget Held; det synes virkeligt som om
Formsandsen og den plastiske Tornure var draget mod Nord for at hente
ny Kraft i Barbarernes Land, saa talrige og vel opfyldte ere her
Billedhuggernes Værksteder med Overskrift «N. N. scultore danese»
eller noget sjældnere «suedese». Jerichow staaer blandt hine endnu
fremdeles i størst Ry; hans bekjendte colossale Gruppe: «Hercules
og Hebe», hvorved han vandt sin Berømmelse, udføres nu i Marmor
for Kongen af Danmark. Siden har han modelleret en Jæger, der
behager meget, og saavidt jeg veed er bestilt i Marmor til England.
Han arbeider nu paa et Gravmonument for Goethes Sønnedatter, der
nylig er død i Wien. Blandt de andre danske Billedhuggere her
udmærker Holbek sig ved flere smukke Sager, hvoraf dog de færreste
ere bekjendte i hans Fædreland. [Anders J.] Kolberg, en anden ung Dansk, har
under Arbeide en kraftig og skjøn Theseusfigur, der lover meget. Hos
Fogelberg har man den colossale Statue af Gustav Adolph, der skal
smykke Torvet i Gothenborg. Stor Interesse vækker ogsaa Svenskeren
Molin, en elskværdig, ægte Kunstnersjæl, der har brudt sin Bane
trods alle Hindringer, og nu frit kan udfolde sine Psychevinger under
Italiens Himmel. Han var før Kjøbmand i Gothenburg, og stræd længe
mellem sin materielle Bedrifts Fordringer og sit indre mægtige
Kunstnerkald, indtil dette maatte seire; han forlod Alt, gik til
Kjøbenhavns Academie og gjennemløb der i utrolig kort Tid alle
Grader og vandt flere Præmier – efter to Aars Forløb var han
allerede i Rom, hvor han snart vandt almindelig Opmærksomhed ved sin
Hyrdedræng, en af Sandhed, Inderlighed og Følelse besjælet Statue.
Den udføres nu i Marmor, og Molin har ogsaa nylig med Prinds Oscars
Fregat hjemsendt en yndig lille Amor.

.jpg)
Rom den 16de April 1847.
A. Munch.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar