Andreas Munch.
[Paul Botten Hansen i Illustreret
Nyhedsblad, bd. IV, nr. 2. 13. januar 1855.]
Paul Botten Hansen |
Ligesom Ingemann blandt de nulevende
danske Digtere, er den, hvis Arbeider have den største Afsætning og
Udbredelse, saaledes A. Munch blandt de norske. Begge Digtere indtage
altsaa en lige Høidestand i Publikums Yndest, og forsaavidt ligger
allerede deri et, skjønt tilfældigt Sammenligningspunkt. Hertil kan
føies et andet, der paa en Maade forklarer hiin lige Høidestand,
nemlig Overeensstemmelsen i deres Digtertalents Omfang, Anvendbarhed
og Anvendelse, i deres Digtnings hele Characteer, ja selv i deres
Livsbetragtning. Begges egentlige Rige er Lyriken, og hvad der i
almindelig Forstand ligger inden dens Grændser raade de over – kun
ikke Humoret, der er deres Talents naturlige Begrændselse. Da de
saaledes i Egenskab af Lyrikere raade over hvad der, som Jean Paul
sige, udgjør Blodsystemet i enhver sand Digtning, nemlig Følelsen,
er det let at indsee, at de inden alle Digtarter kunne frembringe
belivede Produktioner, om end ikke disse blive det Slags
Minervafigurer, der med Et springe fuldendte frem af den Skabendes
Hjerne. Begge disse Digtere have ogsaa godt indseet denne deres
lyriske Begavelses Magt over Poesiens forskjellige Enemærker, og
have derfor betraadt disse, – man kan lægge til – med et Held,
der endmere viser hvor stor deres Begavelse maa være inden deres
egentlige Rige, siden hiin Følelsens Tryllestav forstaar at udøve
en bærende, belivende Virkning selv paa Produktioner, der ikke ere
dens hele Trylleri undergivne. De have begge ikke alene leveret
episke Digtninger, der have vundet de Læsendes fulde Beundring, men
ogsaa dramatiske Arbeider, der, prægede med Følelsens Adel, ere
gangne over Scenen med Bifald.
Forfølger man Characteeren i begges
Digtninger, vil man finde en analog blid, sværmerisk, oprindelig
noget sentimental Tonart, der især maa tiltale det ungdommelige
Gemyt. Jævnsides hermed gaar en ubestikkelig Kydskhed i Tanker og en
varm Religiøsitet i Følelser. Derfor ere begge det barnlige Gemyts,
Damernes Digtere; de ere Anelsens og Haabets Sangere, og den Sjæl,
der endnu ikke er bleven forkjølet av Livsskuffelsernes Trækvind,
lytter til deres Sang med den inderligste Fryd, fordi dens egen
Grundakkord anslaaes derved. De oplukke en ideal, en romantisk
Verden. Man anstrænger sine ungdommelige Evner for at naae den, og
udrustet med vældig Phantasi er man ogsaa saa heldig at naae den.
Man fastholder Illusionen med sin hele Styrke; men snart kjøle
Livets kolde Vinde det varme Bryst, Ironiens skjærende Latter høres
fra de stærke Sjæle, der holde sig oppe trods Haabets brustne
Svømmeblærer; der lyde Klagesuk fra de Feige, der ikke have Greb
paa at samle Vraget af sin første lykkelige Existents for deraf at
bygge en anden. Under disse omgivende Billeder lader man i et
ubevogtet Øieblik Illusionen falde. Og istedet for en Kandidat til
den ideale Verden, behersket af Ens Hjertes udkaarne Prinds eller
Prindsesse, gjenfinder man i sig selv en forulykket Elsker, en
donquixotisk Ridder, en dumhedsstemplet Verdensreformator o. s. v.
Grundig ulykkelig opgiver man denne fagre Verden, dette
Ungdomsdrømmeriets Paradiis, og bliver grundig ironisk, grundig
forstandig, grundig praktisk. Og nu haaner man baade denne Verden og
Digteren, der var Cicerone til denne lettabelige Herlighed? vil man
maaskee spørge. O nei! saa haard er man da ikke. Har Du hørt Nogen
at haane den, der førte ham did, hvor han fattede sin første
Kjærlighed? Den, som først lærte ham at elske? Brænder man afdøde
Kjæres Portræter, for at udslette de sidste smertesmanende Spor af
det Oplevede. Nei, det menneskelige Sind kan ikke antage nogen
fragmentarisk Afslutning; det kan ikke afkaste Erindringens Bro bag
sig. Denne bevarer det, for i høitidelige Stunde at snige sig
tilbage til de ungdommelige Drømmeriers rigtstrømmende Kilde og her
forynge og vederkvæge sig til en fortsat trættende Vandring. Og man
elsker dobbelt Digteren, hvis Sang bringer denne Mindets rige Skat i
Erindring og giver Mod og Dygtighed til at stjæle sig hen til den.
Og selv naar Digteren under dette Livs Piinagtighed har maattet
opgive sin drømte Verden, og hans Toner ere blevne Savnets og
Smertens, selv endda elsker man ham, ikke blot paa Grund af denne
gjenstridige Tilnærmelse, som Fællesskab i Skjæbne medfører, men
fordi Savnet og Smerten hos ham antager Skjønhedens Form,
Beherskethedens Characteer. Og hvo, der ikke som Digteren kan udsynge
dette Savn, denne Sorg, fra det Hjerte, hvorved de ere nærede, han
vil ialfald fatte den Omhu, den Dulgthed, hvormed disse Følelser bør
næres, det Sindsforædlende, der ligger i denne Næren, det
Ydmygende i at lade barnelatterblandet Graad lyde ud i en Verden,
«hvor Enhver har Nok med sig Selv», og hvor derfor Resignation er
en Statspligt.
Den lyriske Digter giver disse
smertelige Følelser en almeengyldig Form, hvori de tør existere
uden for det Hjerte, hvor de høre hjemme, og hvori de virke
opløftende og opvækkende for det indre Menneske. Han har derfor ved
Udtalelsen af disse Følelser et stort Kald, en stor Betydning;
Storheden ligger ikke i Omfang, men i Dybde, i Inderlighed. Den
miskjendes derfor ofte, endog af Digterne selv, der paavirkede af de
ydre Livsforholde sætte den i det yderlig Store. I Kunst som i
Literatur ombyttes det aandelige Øiemaal for det legemlige: saaledes
bliver en ægyptisk Obelisk overordentlig større, end en græsk
Marmostatue, et Simonsensk Idstedslag et kjæmpemæssigt Kunstværk
ligeover for et Tidemandsk Genrebillede og Klopstocks Messias et
halvandettusinde Gange større Udødelighedsværk end Goethes
«Mignon». Denne Hildethed i Alenmaal gjør ofte, at Lyrikere vilde
bortbytte et lyriskt Digt, der i uberegnelige Tider vil kunne holde
sig levende og friskt i Folkets Erindring, for et «Befriet Israel»
eller en «Jonathan» der i et Bibliothek «kan staae paa egne Been»
og vække Rumfyldningens Opmærksomhed. Derfor seer man saa ofte
sande Digtere at skride ud over sit Ingeniums Enemærker for der at
frembringe mere iøinefallende, mere stortladende Værker. De
medbringe sine forrige Haandterings anbefalende Borgerbrev, og
Publikum beundrer i de nye Værker den gamle anerkjendte Mesters
Haand, som man tror virksom, skjønt usynlig, og gjør Sit for at
krone Misviisningen. Men dette Publikum dør, det tager sine
Fordomme, sit Skrig, selv sin Dumhed med sig i Graven, og de, der
byggede herpaa, staae overladte til sig selv, til hvad der i deres
Virken bærer en indre Spire, der blandt kommende Slægter atter og
atter kan udfolde sig i vaarlig Friskhed, uafhængig af tillavet Lys
og Skygge. Da indsees der, at det ikke er det Storlemmede, det
Korpulente, men det Friske, det Sundtproportionerede, der har
Dødstrodselsesevnen i sig. Da bliver der Mening i, hvad Vilmar siger
om Schiller, at han ikke i sine høittonende Tragedier, men i nogle
Smaadigte vil leve udødelig, saalænge der existerer tydskt Sprog.
Dog, det er paa Tide, at jeg ender
disse Bemærkninger, ved hvis Almindelighed og Fjerntliggenhed i
nærværende Tilfælde jeg maaskee allerede er bleven Læseren
trættende, og at jeg, siden nu engang Sammenligningen af vor Digter
med hiin danske er indledet, fortsætter denne Sammenligning med et
Par endnu manglende Træk. Religiøsiteten er i begge Digteres
Arbeider lige oprigtig; den udfolder sig fra Digterens Sjæl og er
saaledes ikke af det Slags Pennereligiøsitet, hvormed Forfattere
nutildags udstyre sine Aandsværker som Sikkerhedsindretninger mod
Kritikens Banbuller, og som et Lokkemiddel for det store verdslige,
endog det gudsforladte Publikum, der ved denne Kjøben og Tagen i
Forsvar af selv de sletteste religiøitetsmærkede Sager paa en Maade
besørger en Kanoniseren af sig selv. Vedbliver man Sammenligningen,
vil man hos begge finde den samme sværmeriske Længsel efter Syden i
Forening med den inderligste Kjærlighed til Hjemmet og Hjemve under
hiins Tilfredsstillelse. Selv i begges Forhold til det læsende
Publikum og til Kritiken vil man finde en betydelig Lighed. Ingen af
dem har Kritiken synderlig at takke for sin Berømmelse, og kun i eet
norskt Blad, «Krydseren», har A. Munch i den senere Tid havt en
stadig og varm Lovtaler. Begge ere blevne Herskere i Digtningens
Verden, nærmest paa samme Maade som Napoleon i Statsstyrelsens,
nemlig ved Masserenes Eenstemmighed. Vilde Kritiken forsøge et
Anathema, da lader det sig lettelig forudsee, at det vilde blive lige
saa afmægtigt, som Victor Hugo's fra Jersey. Derfor har den været
klog nok til at tie, og for Munchs Vedkommende har den kun gjort et
enkelt Forsøg (nemlig angaaende Salomon de Caus i Morgenbladet f.
A.), der har gaaet i modsat Retning af de blot læsende
Meningsbestemmere. Den skrivende Kritik maa man i dette Tilfælde
ligesaalidt bebreide Mangel paa redelig Villie til at anerkjende
disse Digteres Værd, som Mangel paa Mod til at sige sin Mening,
forudsat at denne ikke skulde falde sammen med den almindelige.
Kritiken er Anatomiker, Theoretiker; hvor Forstanden er det
Overveiende, er den stærk; i Følelsens Rige begynder dens Svaghed.
Med Hensyn til Ingemann og Munch har den været saa billig at indsee
dette og opgive Meningsdannelsens Ret. Nedskriveren heraf har selv
ved Udkomsten af «Sorg og Trøst» været i et saadant Tilfælde.
Jeg indsaa min og andre smerteubevandrede Menneskers Udygtighed til
efter Fortjeneste at vurdere en Bog som denne, der var en
uforbeholden Udfoldning af et dybt Smertes- og Følelsesliv, og jeg
tillod mig ikke at have nogen Mening. En Mand, der aabenbar var
ligesaa føleudygtig som jeg, havde dog den Mening, at der skulde
ydes Bogen Ros, uagtet han ikke af Hjertet kunde gjøre det, og
saaledes lod han i Christiania-Posten hiin medynksfulde og for
Digteren saarende Pligtmæssighedskritik vandre ud i Læseverdenen.
Selv med Hensyn til Gangen i begge de
sammenlignede Digteres Virken og i deres Overgangsstadier vil man
finde en mærkelig Overeensstemmelse. Begges første Digterperiode er
lyrisk-romantisk og «characteriserer sig fornemmelig ved Følelsens
Overvægt og Phantasiens Hang til at anskueliggjøre det indre Liv,
uden stort Hensyn til det ydre og ved en inderlig Tilsluttelse til
Ideelivet selv gjennem Romantikens Mystik». Derpaa følger en anden
Periode «med en kraftigere og friskere Livsfarve og mere bestemt
objektiv Retning, hvori der findes den samme romantisk-christelige
Grundtone, skjønt forskjellig modificeret ved de forskjellige
Livsalderes Udvikling og Modenhed». Naar man hos Munch med
Undtagelse af den christelig-religiøse Retning savner noget ganske
Tilsvarende til Ingemanns tredie Digterperiode, med dens
national-historiske Retning, da kommer dette ikke af Munchs Mangel
paa Anlæg til at forfølge denne Retning, hvilket han allerede i
«Nord og Syd» har godtgjort, men vel mere fordi han, som toogtyve
Aar yngre, endnu ikke har naaet saa langt. Medens Ingemanns
Digtervirksomhed kan ansees som afsluttet, er Munchs i fuld
Fremadskriden, og derfor vilde det være en historisk Foregribelse
allerede nu at søge at bestemme hans virkelige Digterrang i vor
Literatur. Dette har da heller ikke været Meningen med de
foregaaende Linier og vil endnu mindre blive det med de
efterfølgende, hvilke skulle indskrænke sig til biographiske og
bibliographiske Antegnelser paa almindelig Kompilatorviis.
Andreas Munch er født i Christiania
den 19de Okt. 1811. Faderen var den som Digter bekjendte og som Bisop
over Christiansands Stift i 1832 afdøde Johan Storm Munch, en Broder
af Stiftsprovst Edvard Munch, Historikerens Fader. Moderen er
Petronelle, f. Hofgaard. Efterat have gaaet paa Christiansands lærde
Skole, dimitteredes A. Munch i 1830 herfra til Universitetet, tog
næste Aar Andenexamen og begyndte at studere Lovkyndighed. Dette
Studium kunde imidlertid lidet stemme med hans Aandsretning, og
derfor drev han det heller aldrig til nogen Embedsexamen. Omsider
blev han Kopist i Finantsdepartementet, og opgav ganske hiint
Studium.
Munch beherskedes af hiin for sande
Digtertalenter eiendommelige Trang til at digte, hvilken havde ytret
sig meget tidlig, idet han allerede under sin Skolegang skrev Vers,
og den er ogsaa let at spore i hans hele følgende Digterliv. De
første Frugter af hans Muse vare en liden Digtsamling, der under
Titelen «Ephemerer» udkom paa Joh. Dahls Forlag i 1836; og trods
sine Mærker paa Umodenhed bleve disse blide sværmeriske og
melancholske Ungdomsdigte modtagne med Velvillie og Bifald. Derpaa
fulgte næste Aar et længere lyrisk-episkt Digt, «Sangerinden», og
et treakters Drama, «Kong Sverres Ungdom», der var skrevet til
Aabningen af det nye Theaters Forestillinger, men ved Opførelsen
gjorde ringe Lykke. Nu udgav han intet særskilt Arbeide før i 1840,
da der fulgte en liden tiltalende dramatisk Digtning med Titelen
«Donna Clara, en Natscene», (der af H. Thaulow oversattes paa
Tydsk.) Men imidlertid havde han (siden 1836) i Dagbladet «Den
Constitutionelle» leveret mange Digte og Feuilletonsartikler; og
under 11te September 1841 indtraadte han ogsaa i Redaktionen af dette
Blad, sammen med Carl Motzfeldt, og besørgede den siden, som Bladets
Eier, alene, men maatte udtræde af Departementet. – At en saadan
Skribentvirksomhed var Munchs egentlige Kald aldeles imod og at han
kun ved Omstændighedernes Magt bragtes til at indlade sig paa den,
har han selv indrømmet, paa samme Tid som han har erkjendt, at hans
Udvikling derved fremmedes, forsaavidt han nødtes «ind i Tilstande,
der gav ham et friere Blik paa Livet, end de blot lyriske Drømmerier
til da havde kunnet bringe».
De «Omstændighedernes Magt»,
hvoraf Munch beherskedes, vare de samme, som pleie at være Talentets
almindelige Huuskors, og som fremtræde i Skikkelse af dagligt
Udkomme, og undergrave dets indre Liv. Talenterne i Digtning og Kunst
ere ikke «praktiske» og kunne derfor heller ikke fryde sig ved den
«praktiske Virksomheds» Forrettigheder, et sorgfrit Udkomme.
Opnaaes dette, saa man uforstyrret kan leve for sin Kunst, er det
mest ved særegne Tilfælder. Ved en lykkelig Skjæbne. Det hører
til Undtagelserne. Imidlertid var Munch saa lykkelig omsider at kunne
opofre sig ganske for sin kjæreste Syssel, for Digtekunsten. Da han
i 1844 var bleven gift med Charlotte A. Juul, en Datter af en
formuende Kjøbmand, behøvede han ikke at øde sine Evner til
Journalistikkens sporløse Virksomhed. Efterat han i 1846 havde
udgivet «den Eensomme»», en Sjælehistorie, drog han nogen Tid
efter med sin unge Kone udenlands, besøgte Italien, og vendte derpaa
tilbage for som Digter at udfolde en ny og rig Virksomhed. Denne
begyndte med de i 1848 udkomne «Digte, gamle og nye», der indeholdt
ikke faa Stykker fra den sidste Tid foruden tidligere bekjendte Digte
fra Tidsrummet efter 1837. Samlingen udkom i den mest bevægede Tid
af hiint Revolutionsaar, og derfor var det vel, at den ikke vakte
nogen stor Opmærksomhed. Den erholdt imidlertid i Langes Tidsskrift
en gunstig Bedømmelse ved nu afdøde Prof. P. J. Collett. Da det kan
være interessant at gjenkaldde i Erindringen en saa smagfuld og
skjønsom Kritikers Dom om Munchs Digtning paa et tidligere, skjønt
allerede udviklet Stadium, ville vi hidsætte det mest Betegnende af
hiin Kritik. Efterat have bemærket, at man i Samlingen har Anledning
til at see Digterens Udvikling gjennem et heelt Decennium, siger han:
«Og det er en glædelig Iagttagelse, at denne Udvikling bestaar i
noget mere end i en større Færdighed i den Kunst at skrive Vers.
Disse Digte staae kjendelige over Mængden af de i «Ephemererne»
indeholdte; ja de, der ere forfattede i Decenniets sidste Halvdeel,
staae endog i det Hele over dem, der have deres Oprindelse fra dets
første Halvdeel. Stoffet er sikrere opfattet, Stemningen dybere
greben og Tanken stærkere fastholdt: Dilletantismens Periode er
forlængst tilbagelagt, og en modnere Betragtning træder Læseren
imøde». Dernæst vedbliver han, utvivlsomt for at imødegaae den af
H. J. Thue fremsatte Formening om Munchs Efterligning af fremmede
Digtere: «Det har oftere, om just ikke altid paa Prent, været ytret
at Munchs Originalitet er underordnet, og at fremmede Toner
undertiden klinge gjennem hans Strenge. Efter min Formening er denne
Bemærkning ganske uretfærdig. Det er kun de epochegjørende Aander,
der formaae at gjengive sine egne Stemninger gjennem en Opfatning af
Phænomenerne, der skjønt individuel, dog griber Alle ved Dybde og
Skjønhed. Skulde man sætte sine Fordringer til Originaliteten saa
høit, vilde den store Skare af Digtere reduceres til Efterlignere.
Men til Lykke for Digterne ere de Synsvinkler, hvorunder et Phænomen
kan betragtes, uendelig mange, og Phænomenet selv er ikke det samme
i de vexlende Tider. Ogsaa den fortjener at kaldes original, som,
hvorvel han bevæger sig i en Sphære af Ideer og Synsmaader, der
ligge os nærmere, dog gjennemkrydser det poetiske Stof i sine egne
Linier, og opfatter Udenverdenen umiddelbart og oprindeligt nok, til
at kunne gjengive Billederne uden at fortabe sig i Erindringen om
andre Digteres Syner. Men det vilde være en Urimelighed at frakjende
Munch en saadan selvstændig Opfatning. En ham eiendommelig Aand
mangler ikke i noget af hans Digte, navnligen ikke i dem, hvori han
skildrer Stemninger, det være nu i det sjælelige Liv eller i
Naturen; og dette er ingen ringe Ros for en Forfatter, der er saa
maneerfri som Munch. Der ligger tvertimod efter min Formening en
større Magt i hans Eiendommelighed, end man ved første Øiekast vil
tro; jo længer man stirrer ind i hans poetiske Slot, jo tydeligere
opdager man Trækkene i hans Musas Ansigt.
«Munch forstaar især at gribe de
poetiske Stemninger i den Kreds af Forholde, som ligge det
menneskelige Hjerte nærmest, og at give dem Mæle i et Sprog, som
drager sig smukt og farverigt over Tanken, og som runder den, hvor
den mangler noget i Fylde. Uden den sikre Reflexion, der betegner
Welhaven, veed han dog ofte paa en naturlig Maade at afvinde Stoffet
en skjøn, moralsk Betragtning, og at drage Symbolet ud af
Tilsyneladelsen. En vis primitiv Friskhed, der f. Ex. i Christian Winthers Digte er saa tiltrækkende, savner man vistnok; men Læseren
stødes dog aldrig ved noget Mat eller Trivielt; hvortil kommer, at
han undertiden erstatter Mangelen paa Humor ved en original,
bitteralvorlig, for ei at sige grætten Fortrydelse over
Begivenhederne, der er af meget Effekt». Dernæst bemærker han, «at
det er de egentlige Stemningsdigte, hvori Munchs Aand renest
aabenbarer sig», og at Samlingens bedste Digte høre hid og udmærke
sig ved en Inderlighed i Følelsen og Reenhed i Opfatningen, der
virker mildt paa Læserens Gemyt.
Digtsamlingen efterfulgtes næste Aar
af et endnu omfangsrigere og ikke mindre mærkeligt Arbeide, nemlig
«Billeder fra Nord og Syd», otte Skizzer, hvortil Stoffet hvad de
fire første angaar er hentet fra vort Fædrelands Natur og Historie,
til de øvrige fra Syden. Thue erklærede (i Langes Tidsskrift) disse
Skizzer, dengang de udkom, for det Modneste, der var flydt fra Munchs
Pen. «Der er, sagde han videre, en Sandhed i Opfattelsen, en
Elegants og afrundet Skjønhed i Fremstillingen, der gjør Læsningen
af dem yderst tiltrækkende». Imidlertid klagede han over
Forfatterens gamle «Hang til rhetorisk Deklamation», og hans
«svævende Vidtløftighed og udglattede Zirlighed i Stilen, hvorved
Tankens Kjærne let blev borte under et Lag af Blomster». Forresten
erklærede han Stilen, ved dens Korrekthed og Smagfuldhed, for et
Mønster paa norsk Prosa, en Dom, som sikkerlig Mængden af Læsere
vil tiltræde. Blandt de øvrige Bemærkninger, som Thue gjør over
Bogen, mærke vi os den, at der i Munchs «nordiske Skizzer ikke er
nogen ret nordisk Tone», Stoffet er vel nordisk, «men ikke
Opfatningen og Sproget». Det nordiske Element er, siger han, i det
hele Stedmoderlig behandlet. Han har aabenbar ikke kunnet faae
Fodfæste, ikke kunnet finde sig ganske tilrette i dette Element. Han
elsker sit Fædreland, dets Natur og dets Historie, og han mener det
alvorligt, naar han slaar paa de nordiske Strenge. Men disse ville
ikke under hans Hænder give den rette Klang. Hans Naturel og
Retningen af hans poetiske Udvikling har draget ham nærmere til
«Sydens lette Alfedands i muntert Chor», end til Nordens strænge
Alvor og dybe, men for kunstnerisk Fremstilling lidet skikkede
Væsen». Hvor grundede disse Bemærkninger for endeel end ere med
Hensyn til Digterens tidligere Arbeider, ville de dog ikke træffe
flere af hans senere Produktioner, hvori Sproget har antaget en anden
Klang og Styrke. Da de omtalte «Billeder» ogsaa fra Indholdets Side
ere underholdende, trænge de frem selv til denne store Kreds af
Morskabslæsere, der sluger Alt, kun ikke Digterværker, og for hvem
altsaa de virkelige Digtere i Regelen forblive ubekjendte.
Kun i et Aar lod Munch vente paa sig,
inden han udgav et nyt Digterværk. Det var «Nye Digte» (1850),
hvis Kjærne er en episk-lyrisk Digtning, i en sammenhængende
Romancecyklus, hvortil Stoffet er hentet fra Haakon Haakonsøns Saga.
Denne Digtning, der fører Titelen «Kongedatterens Brudefærd»
[sic], forbausede næsten ved en hos Munch tidligere ubekjendt
Friskhed og Fyldighed i Sproget og bidrog saare meget til at fremme
Digterens Anseelse i Læseverdenen.
Men just som han saaledes med Alvor
og Lyst og uhindret af ydre Forholde fulgte sit Digterkald, blev han
rammet af et smerteligt Tab, der skulde blive af stor Indflydelse paa
hans følgende Digtervirksomhed. I 1850 berøvedes han nemlig ved
Døden sin elskede Hustrue, og Sorgen herover fremkaldte en mærkelig
Cyklus lyriske Digte, der under Titelen «Sorg og Trøst» udkom i
Slutningen af 1852 og nu har oplevet sit tredie Oplag. Allerede i
denne Udbredelse ligger et Beviis for den Yndest, disse Digte have
fundet, selv om man ikke ogsaa ellers vidste, at de fandt flere og
varmere Beundrere, end nogen af Digterens tidligere Produktioner.
Imidlertid havde han, samme Aar som
han rammedes af hiint Tab, erholdt den ved Mart. Nissens pludselige
Død ledigblevne Amanuensispost ved Universitetsbibliotheket. Denne
Post modtog han vel snarere for derved at finde den Adspredelse og
Modvægt mod grublende Sorger, der ligger i afmaalet og eensformigt
Arbeide, end fordi den særdeles stemmede overens med hans Lyst og
egentlige Kald.
I den sidste Tid, hvori Digteren selv
siger, at den lyriske Kilde, for ham ikke flyder saa let og
umiddelbart, som i yngre og varmere Dage, har han slaaet ind paa et
nyt Felt, den christelige Tragedie. Saaledes betegner han selv en
ifjor udkommen stor dramatisk Digtning, «Salomon de Caus», hvilken
ved sine mange lyriske Skjønheder og ved en dyb religiøs Characteer
tiltalte det læsende Publikum, og ogsaa, skjønt mere paa Grund af
disse Fortrin, end ved dramatisk Kompositionsstyrke og Afrundethed,
gjorde megen Lykke paa Theatret, hvor den ifjor Høst opførtes
trende Gange. Denne Digtning blev, ligesom i sin Tid «Sorg og
Trøst», rosende anmeldt i det danske Blad «Fædrelandet», hvilket
vel har havt til Følge, at Munch ogsaa er bleven bekjendt i Danmark,
hvor tidligere ingen anden norsk Digter end Welhaven har havt noget
Publikum.
Hvad man senest har modtaget fra
Munchs Haand, er den i dette Blad nylig omtalte Samling af ældre og
nyere «Digte og Fortællinger». Deri finder man Digterens tidligere
end 1848 særskilt udgivne Arbeider, med Undtagelse af «Sangerinden».
(Det er efter det lithographerede Portræt, der pryder denne Samling,
at vi give hosstaaende Træsnit.)
Ved at tage for sig denne Samling ved
siden af Munchs seneste Digtninger kan man ket forfølge hans stadige
Fremadskriden i Sprogets og Formens Behandling, eller hvad Mange
ville kalde hans Digterudvikling. Dette Slags Udvikling i egentlig
Forstand har man imidlertid vanskeligere ved at fastholde, da Munch
som Digter ikke har bevæget sig inden en oprindelig begrændset
Kreds, men har betegnet sin Virksomhed ved Overgange eller
Efterhaands-Erobringer af nyt Terrain.
Til de opregnede Arbeider kunde føies
mange Bidrag i Blade og Nytaarsbøger; men dette er her overflødigt,
da allerede det Anførte viser, at Munch med Omhu og Flid har anvendt
sit i Sandhed ubestridelige Digtertalent.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar