[Illustreret Tidende bd. 14 (1873),
nr. 452]
Udvalgte Digte af A. Munch. I denne
smukt udstyrede Bog har Digteren givet os et skjønsomt Udvalg af
sine lyriske og lyrisk-episke Digte, ordnede efter Tidsfølgen fra
1834 til Nutiden i sex Afsnit, saa at vi derigjennem sættes i Stand
til at følge hans Udvikling i denne Retning for et Tidsrum af
fyrretyve Aar. Munch har som bekjendt præsteret fortrinlige
digteriske Arbeider i flere andre Retninger, men Lyriken er dog til
Syvende og sidste den Digtart, hvori hans Musa føler sig hjemligst,
og netop iblandt hans mindre Digte findes de Frembringelser, der
ville bære hans Navn længst gjennem Tiden; thi han er ifølge hele
sit indre Anlæg en varm, følelsesfuld, drømmende Natur, og har han
end tilvisse med al sin Hu været fuldt inde i Tidens Rørelser, saa
har dette dog nærmest fundet sit Udtryk igjennem hans Digtning, i
stemningsfulde Tidsdigte, blandt hvilke Læseren exempelviis henvises
til det deilige Mindedigt «Leopold Lovenskjold», har han viist os
sit Haab og sine Længsler ligeoverfor de skiftende Tiders mere eller
mindre bevægede Forhold.
Det er høist interessant i denne Bog
at see, hvorledes Digteren bestandig er gaaet frem i Tankens Klarhed
og Magten over Formen. Allerede i det andet Afsnit finde vi et saa
helstøbt lille Mesterværk som Naturdigtet «Et Fjeldvand», der
betegner et mærkeligt Udviklingstrin efter hans første noget
famlende Forsøg i Digtsamlingen «Ephemerer», der tiltrods for
«Mit Fødeland», «Vandlillien» og et Par andre smukke Digte dog
mest hentede sin Betydning fra de Løfter, den gav for Fremtiden.
Disse bleve paa den glædeligste Maade fyldestgjorte allerede i hans
nærmest paafølgende Digtsamling. Af denne indeholder nærværende
Bog en Mængde, som altid vile hævde en høi Rang indenfor Nordens
Lyrik; foruden «Et Fjeldvand» kan saaledes som sande Perler
fremhæves «Island», «Paa Tindsøen», «Snefald», Sonnetkrandsen
«Italia», «Blomster og Ruiner» o. fl. Høidepunktet i Munchs
lyriske Digtning maa man maaskee dog søge i de to følgende Bøger:
«Nye Digte» og den berømte Samling «Sorg og Trøst», af hvilke
her findes et ypperligt mindre Udvalg, som vi ville bede Læseren om
at gjøre et samlet Bekjendtskab med. Men selv fra en Periode, der
ligger os langt nærmere i Tiden end de nævnte Samlinger, vil man
kunne hente Vidnesbyrd om, at Digterens Hjerte endnu slaaer varmt og
ungt ligesom i tidligere Dage; hvilken Friskhed og Klang er der ikke
for Exempel i det lille formskjønne Digt «Musik i Hjemmet», i
«Sommerbilleder fra Hadeland», «Sonnetter fra Rom»? – Det er
vel umiskjendeligt, at der ofte over Munchs Digtning hviler et vist
Vemodets Skjer; men ligesom denne Stemning dog kun saare sjelden,
naar man vil være retfærdig, kan siges at henfalde til en bleg
Sygelighed, saaledes skal det ogsaa indrømmes, at netop denne
vemodige Tone mangen Gang klinger sært sympathivækkende, og at der paa den anden Side ofte er lagt en ham aldeles eiendommelig farverig
og fantasifuld Glands over det enkelte Digt; hvor han giver sig
Naturen i Vold, der smykker den sig for ham i sin bedste Klædning,
og han fortsaaer den og kan fortolke dens inderste Hjertensmening.
Ingen Nordbo, der en stille Sommernat har dvælet imellem de øde
Fjelde
«Paa et af disse dybe, stille Vande,
Der ligge, som et Øie blankt af
Graad»
vil undgaae at gribes af den
forunderlige troe Forstaaelse, der toner fra hver Strofe i Digtet «Et
Fjeldvand»; enhver Nordbo vil drages hen af Synes af det
hjemglidende Brudefølge, medens
«Der aander en tindrende Sommerluft
Varmt over Hardangerfjords Vande»,
og paa den anden Side – hvilken
Glæde over Syden, hvilken varm og livsfrisk Opfattelse af dens fra
Norden saa forskjellige Natur lægger sig ikke for Dagen i de mange
italienske Digte, for Exempel i «Et siciliansk Aftenlandskab», i
«La Flora» og mange andre!
Den bedste Forstaaelse af Munchs
Digtning har han imidlertid selv givet i det saare skjønne Digt, der
slutter denne Bog, og som han kalder «Efterklang», hvor
Hængebirkens Alf besvarer hans Spørgsmaal, hvorfor Birken vil saa
gjerne voxe mellem de sorte Graner – med
«Fordi saa gjerne jeg med Ynde vilde
Vort haarde Fjeld blidt klæde og
formilde».
Da udbryder Digteren selv:
«Alt længe fulgte jeg din stille
Lære
Og derfor i din Skygge nu jeg troer
At og min Sang har lydt til Norges
Ære,
Om end den ei med Stormens Brus
henfoer.
Bort Land er stort nok til at kunne
taale
Den milde Birk imellem Granens
Naale».
Bogen er udkommen paa
Forlagsbureauets Forlag.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar