I forbindelse med Andreas Munchs dikterjubileum i 1880 bragte Aftenposten den 28. august samme år følgende artikkel om jubilanten. Teksten er delvis et opptrykk av P. Botten Hansens biografi i Illustreret Nyhedsblad nr. 2/1855.
Længselen
efter Syden fik Munch tilfredsstillet 1846 under en nydelsesrig Reise
i Frankrig, Italien og Tyskland sammen med sin unge Hustru, hvem han
havde ægtet to Aar forinden. I Erkjendelse af, at han havde et andet
Kald at røgte end det, der var tilfaldet ham – Redaktionen af «den
Constitutionelle» – opgav han denne Virksomhed for at kunne følge
sin Yndlingslyst og se sin Ungdomsdrøm opfyldt, og Udfaldet viste, at han havde bedømt sig selv og sin Stilling rigtig. Hjemkomsten fra
denne Reise, der havde fyldt hans Sjæl med Indtryk og klaret hans
Opfattelse af hans Evners Omfang, omsatte han i Hjemmets rolige Lykke
sit Livs vexlende Stemninger i poetisk Form og indtog sin Plads
blandt Norges bedste Forfattere ved «Digte, gamle og ny [sic]» og
«Billeder fra Nord og Syd», der begge udkom samme Aar (1848) og i
Forening med de «Nye Digte» (1850) betegne Høidepunktet af Munchs
Digtning.
Andreas
Munch er født i Kristiania den 19de Oktober 1811. Faderen var den
som Digter bekjendte og som Biskop over Kristiansands Stift i 1832
afdøde Johan Storm Munch, en Broder af Stiftsprovst Edvard Munch,
Historikerens Fader. Moderen er Petronelle, f. Hofgaard. Efterat have
gaaet paa Kristiansands lærde Skole, dimitteredes A. Munch i 1830
herfra til Universitetet, tog næste Aar Andenexamen og begyndte at
studere Lovkyndighed. Dette Studium kunde imidlertid lidet stemme med
hans Aandsretning, og derfor drev han det heller aldrig til nogen
Embedsexamen. Omsider blev han Kopist i Finantsdepartementet, og
opgav ganske hint Studium.
Munch
behereskedes af hin for sande Digtertalenter eiendommelige Trang til
at digte, hvilken havde ytret sig meget tidligt, idet han allerede
under sin Skolegang i 1830 skrev Vers, og den er ogsaa let at spore i
hans hele følgende Digterliv. De første Frugter af hans Muse var en
liden Digtsamling, der under Titelen «Ephemerer» udkom paa Johan
Dahls Forlag i 1836; og trods sine Mærker paa Umodenhed blev disse
blide, sværmeriske og melankolske Ungsdomsdigte modtagne med
Velvillie og Bifald. Derpaa fulgte næste Aar et længere
lyrisk-episk Digt, «Sangerinden», og et treakters Drama, «Kong
Sverres Ungdom», der var skrevet til Aabningen af det nye Theaters
Forestillinger, men ved Opførelsen gjorde ringe Lykke. Nu udgav han
intet særskilt tiltalende Arbeide før i 1840, da der fulgte en
liden dramatisk Digtning med Titelen «Donna Clara, en Natscene»,
(der af H. Thaulow oversattes paa Tysk). Men imidlertid havde han
(siden 1836) i Dagbladet «Den Konstitutionelle» [sic] leveret mange Digte
og Føljetonsartikler; og under 11te September 1841 intraadte han
ogsaa i Redaktionen af dette Blad, sammen med Carl Motzfeldt, og
besørgede den siden, som Bladets Eier, alene, men maatte udtræde af
Departementet. At en saadan Skribentvirksomhed var Munchs egentlige
Kald aldeles imod, og at han kun ved Omstændighedernes Magt bragtes
til at indlade sig paa den, har han selv indrømmet, paa samme Tid
som han har ekjendt, at hans Udvikling derved fremmeders, forsaavidt
han nødtes «ind i Tilstande, der gav ham et friere Blik paa Livet,
end de blot lyriske Drømmerier til da havde kunnet bringe.»
De
«Omstændigheders Magt», hvoraf Munch beherskedes, var de samme,
som pleie at være Talentets almindelige Huskors, og som fremtræde i
Skikkelse af dagligt Udkomme og undergrave dets indre Liv. Talenterne
i Digtning og Kunst ere ikke «praktiske» og kunne derfor heller
ikke fryde sig ved den «praktiske Virksomheds» Forrettigheder, et
sorgfritt Udkomme. Opnaaes dette, saa man uforstyrret kan leve for
sin Kunst, der det mest ved særegne Tilfælder, ved en lykkelig
Skjæbne. Det hører til Undtagelserne. Imidleretid var Munch saa
lykkelig omsider at kunne opofre sig ganske for sin kjæreste Syssel,
Digtekunsten. Da han i 1844 var bleven gift med Charlotte A. Juul, en
datter af en formuende Kjøbmand, behøvede han ikke at øde sine
Evner til Journalistikens sporløse Virksomhed. Etterat han i 1846
havde udgivet «den Eensomme», en Sjælehistorie, drog han nogen Tid
efter med sin unge Kone udenlands, besøgte Italien, og vendte derpaa
tilbage for som Digter at udfolde en ny og rig Virksomhed. Denne
begyndte i med de i 1848 udkomne «Digte, gamle og nye», der
indeholdt ikke faa Stykker fra den sidste Tid foruden tidligere
bekjendte Digte fra Tidsrummet efter 1837. Samlingen udkom i den mest
bevægede Tid af hint Revolutionsaar, og derfor var det vel, at den
ikke vakte nogen stor Opmærksomhed. Den erholdt imidlertid i Langes
Tidsskrift en gunstig bedømmelse ved nu afdøde Prof. P. J. Collett.
Da det kan være interessant at gjenkalde i Erindringen en saa
smagfuld og skjønsom Kritikers Dom om Munchs Digtning paa et
tidligere, skjønt allerede udviklet Stadium, ville vi hidsætte det
mest Betegnende af hin Kritik. Efterat have bemærket, at man i
Samlingen har Anledning til at se Digterens Udvikling gjennem et helt
Decennium, siger han: «Og det er en glædelig Iagttagelse, at denne
Udvikling bestaar i noget mere end i en større Færdighed i den
Kunst at skrive Vers. Disse Digte staa kjendeligen over Mængden af
de i «Ephemerer» indeholdte; ja de, der ere forfattede i Decenniets
sidste Halvdel staa endog i det Hele over dem, der have sin
Oprindelse ifra dets første Halvdel. Stoffet er sikrere opfattet,
Stemningen dybere greben og Tanken stærkere fastholdt:
Dilletantismens Periode er forlængst tilbagelagt, og en modnere
Betragntning træder Læserten imøde.» Dernæst vedbliver han,
utvivlsomt for at imødegaa den af H. J. Thue fremsatte Formening om
Munchs Efterligning af fremmede Digtere:[*] «Det har oftere, om just
ikke alltid paa Prent, været ytret, at Munchs Originalitet er
underordnet, og at fremmede Toner undertiden klinge gjennem hans
Strenge. Efter min Formening er denne Bemærkning ganske uretfærdig.
Det er kun de epokegjørende Aander, der formaa at angive nye
Grundtoner for Tidsalderens Følelser eller at gjengive sine egne
Stemninger gjennem en Opfatning af Fænomenerne, der skjønt
individuel, dog griber Alle ved Dybde eller Skjønhed. Skulde man
sætte sine Fordringer til Originaliteten saa høit, vilde den store
Skare af Digtere reduceres til Efterlignere. Men til Lykke for
Digterne ere de Synsvinkler, hvorunder et Fænomen kan betragtes,
uendelig mange, og Fænomenet selv er ikke det samme i de vexlende
Tider. Ogsaa den fortjener at kaldes original, som, hvorvel han
bevæger sig i en Sfære af Ideer og Synsmaader, der ligge os
nærmere, dog gjennemkrydser det poetiske Stof i sine egne Linier, og
opfatter Udenverdenen umiddelbart og oprindelig nok til at kunne
gjengive Billederne uden at fortabe sig i Erindringen om andre
Digteres Syner. Men det vilde være en Urimelighed at frakjende Munch
en saadan selvstendig Opfatning. En ham eiendommelig Aand mangler
ikke i noget af hans Digte, navnligen ikke i dem, hvori han skildrer
Stemninger, det være nu i det sjelelige Liv eller i Naturen; og
dette er ingen ringe Ros for en Forfatter, der er saa manerfri som
Munch. Der ligger tvert imod efter min Formening en større Magt i
hans eiendommelighed, end man ved første Øiekast vil tro; jo længer
man stirrer ind i hans poetiske Slot, jo tydeligere opdager man
Trækkene i hans Musas Ansigt.
«Munch
forstaar især at gribe de poetiske Stemninger i den Kreds af
Forholde, som ligge det menneskelige Hjerte nærmest, og at give dem
Mæle i et varmt, undertiden næsten ømt Sprog, som drager sig smukt
og farverigt over Tanken, og som runder den, hvor den mangler noget i
Fylde. Uden den sikre Reflexion, der betegner Welhaven, ved han dog
ofte paa en naturlig Maade at afvinde Stoffet en skjøn, moralsk
Betragtning, og at drage Symbolet ud af Tilsyneladelsen. En vis
primitiv Friskhed, der f. Ex. i Christian Winthers Digte er saa
tiltrækkende, savner man vistnok; men Læseren stødes dog aldrig
ved noget Mat eller Trivielt; hvortil kommer, at han undertiden
erstatter Mangelen paa Humor ved en original, bitteralvorlig, for ei
at sige grætten Fortrydelse over Begivenhederne, der er af megen
Effekt». Dernæst bemærker han, «at det er de egentlige
Stemningsdigte, hvori Munchs Aand renst aaabenbarer sig», og at
Samlingens bedste Digte høre hid og udmærke sig ved en Inderlighed
i Følelsen og Renhed i Opfatningen, der virker mildt paa Læserens
Gemyt.
Skal
denne i Korthed karakteriseres, da fæster Øiet sig, som P. Hansen
siger i sin Anthologi, først og fremmest paa Digterens Hovedevne:
den dybe, rene og varme Følelse. I denne bunde hans Feil som hans
Forrtrin; hvor den endnu flyver hjemløs omkring mod de ubestemte
Længsler, der blive dens Omrids taagede og dens Udtryk klynkende som
i flere af Munchs tidligere Digte; hvor den ved sit Maal og møder
sin Gjenstand, der omfatter den den med en mild og kvægende Varme,
som udgaar fra Digterens inderste Natur, og der udtaler den sig i et
ædelbaarent og oprindelig Sprog, et fint og træffende Udtryk for
Stemningen. Hvis man ikke vil misforstaa Ordet, kan Munchs
Digternatur betegnes som en kvindelig Natur; den har Kvindehjertets
Medfølelse med alt, hvad der lider og sørger, den har Kvindens dybe
Forstaaelse af Naturlivets elegiske Side, den har det fine
melankolske Slør, som saa ofte er draget over et kvindelig Aasyn, og
som en raa Betragtning strax er rede til at stemple som «Sygelighed».
Skjønnest aabenbare disse Egenskaber ved Munchs Poesi sig i de
senest skrevne af «Digte, gamle og nye» og i de «Nye Digte» saa
vel som i den ypperlige Romancecyklus «Kongedatterens Brudefærd»,
ligesom i det Hele taget Munchs lyriske Begavelse i Romancen har
fundet en Form, der slutter godt om den. Mere tilbagetrukne virke de
i den fortræffelige Samling «Billeder fra Nord og Syd», hvis
Prosaform har fremkaldt en høiere Grad af Objektivisering, end der
ellers er Munch eiendommeligt.
Beviset
for, i hvor stærk en Grad Munchs Natur var anlagt for den elegiske
Digtning, maatte desværre ydes af Digteren paa Menneskets
Bekostning. Efter 6 Aars ufordunklede ægteskabelige Lykke blev hans
elskelige Hustru kaldt bort fra hans Side den 20de April 1850. Slaget
ramte Munch med knusende Vegt, og først langsomt formaaede han at
reise sig igjen, og han formaaede det kun ved Poesiens Hjælp. Hans
Klage og Kamp, hans Erindring og hans Haab formede sig til Poesi i
den vidt bekjendte Digtsamling «Sorg og Trøst», der udkom 1852 og
i kort Tid oplevede mange Oplag. Digteren aabner sit Bryst for
Læseren og lader ham være Vidne til Fortvivlensens Forvandling
gjennem Kamp til Erindring og Forsoning; han lader ham se Fibrene
skjælve i Lidelsen, men han lader ham ogsaa se Mildhedens Aand hvile
over den Valplads, hvor saa mange og svære Kampe ere kjæmpede. Og
uagtet disse Kampe ere ren personlige, lutres de gjennem Digtningen
til en Almengyldighed, der ikke har forfeilet sin Virkning paa noget
sørgende Sind og bedre end alle andre Beviser hævder Munchs sande
Digterbegavelse.
Som for
at vinde Fasthed lige overfor den dragende Magt, Sorgen har over Alle
og stærkere end hos de fleste over en Natur som Munchs, vendte han
sig i de nærmest paafølgende Aar mod den Digtart, der stærkest
tager alle Aandens Evner fangen, den dranatiske. I Aarene fra 1854
til 1856 skrev han «Salomon
de Caus», «Lord William Russel», «En
Aften paa Giske» og 1864 «Hertug Skule» samt 1860 det lille
Leilighedstrykte «Kongehallen i Bergen». Til Trods for den lykke,
flere af disse Arbeider havde gjort ved den sceniske Opførelse, maa
de dog siges at falde udenfor det Felt, hvorpaa Munch har sin
egentlige Plads. Thi som hans Digtereiendommelighed har de ædle
Sider af den kvindelige Natur, saaledes har den ogsaa dens Mangler og
savner fornemmelig det sikkert sondrende Blik, for hvilket de
menneskelige Karakterers mangfoldige Sammensætninger afsløre sig;
medens Munch i sin dramatiske Digtning aabenbarer den samme elskelige
Personlighed som i sin lyriske, og medens hans dramatiske Teknik ofte
er kyndig og velberegnet, ere de optrædende Karakterer for
usamensatte, for paradigmatiske til at deres Samvirken kan
tilveiebringe nogen i dybere Forstand dramatisk Konflikt.
Samtidig
med den dramatiske Produktion har Munch dog ogsaa sin lyriske; 1861
udkom «Nyere Digte» og 1865 «Jesu Billede». I disse Arbeider, men
navnlig i «Eftersommer», (1867) kunne vi finde Vidnesbyrdene om, at
Digterens Sjæl har fundet Lægedom for de Saar, der have martret
den, og at der blomstrer et «Nyt Liv» i den. 1874 udgav han det
selvbiografiske Brudstykke «Barndoms- og Ungdomsminder».
A. Munch
blev i 1850 Amanuensis ved Universitets-Bibliotheket, hvilken Plads
han indehavde i nogle Aar. I 1866 udnævntes han til extr. Professor.
Han er Ridder af St. Olfsordenen, Nordstjerneordenen med Brillanter
og Indehaver af Medaljen memoria pignus, som han af Kong Oscar I.
erholdt for Texten til «Norsk Bondeliv», og af Oscar II.s
Belønningsmedalje. I 1866 blev han gift 2den Gang, nemlig med en
Datter af den danske Lehnsgreve Raben.
[* Thue fremsetter sin kritikk av Munch i sin Læsebog i Modersmaalet (1846, s. 598): «En let velklingende Versification, en elegant Afrundethed i Udtrykket og en mild melankolsk Følelse, der dog ikke sjelden faar et Anstrøg af sygelig Sentimentalitet, karakterisere hans lyriske Digte, der imidlertid undertiden ere noget matte og eensformige, ligesom de i det Hele taget i Udtryk og Tone vel meget røbe Reminiscentser af fremmede, især danske, Forbilleder.»]
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar